responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 358


حدى كه براى بعضى از گناهان معين شده است
(مسألة 2794 ) - اگر كسى با يكى از محرم‌هاى خود مثل مادر و خواهر كه با او نسبت دارند زنا كند، به حكم حاكم شرع بايد او را بكشند و همچنين است اگر مرد كافر با زن مسلمان زنا كند. و در اخبار بسيار وارد شده است كه انجام دادن يكى از حدها باعث مى‌شود كه مردم كار نامشروع نكنند و دنيا و آخرت آنان را حفظ مى‌كند و منفعتش براى آنان بيشتر است از چهل روز باران ببارد.
(مسألة 2795 ) - اگر مرد آزادى زنا كند، بايد او را صد تازيانه بزنند و چنان‌چه سه مرتبه زنا كند، و در هر دفع صد
تازيانه‌اش بزنند، در دفعة چهارم بايد او را بكشند ولى كسى كه زن عقدى دائمى يا كنيز مملوك دارد، و در حالى كه بالغ و عاقل و آزاده بوده با او نزديكى كرده، و هر وقت هم بخواهد مى‌تواند با او نزديكى كند، اگر با زنى كه بالغه و عاقله است زنا كند بايد او را سنگسار نمايند.
(مسألة 2796 ) - مشهور اين است كه اگر مرد ببيند كه كسى با زن او زنا مى‌كند چنان‌چه نترسد كه به او ضررى بزنند، مى‌تواند هر دو را بكشد ولى اين حكم خالى از اشكال نيست و به هر حال آن زن بر او حرام نمى‌شود.
(مسألة 2797 ) - اگر مرد مكلف عاقل با مكلف عاقل ديگر لواط كند بايد هر دوى آنان را بكشند. و حاكم شرع مى‌تواند لواطكننده را با شمشير بكشد يا زنده به آتش بسوزاند، يا دست و پاى او را ببندد و از جاى بلندى به زير اندازد و با شرائطى كه در مسألة « 2795 » گفته شد مى‌تواند سنگسارش كند.
(مسألة 2798 ) - اگر يك نفر كس ديگر را امر كند كه به ناحق كسى را بكشد درصورتى كه قاتل و كسى كه به او دستور داده، هر دو مكلف و عاقل باشند قاتل را بايد كشت و كسى كه او را امر كرده بايد حبس كرد تا بميرد.
(مسألة 2799 ) - اگر فرزند، پدر يا مادر را عمداً بكشد بايد او را بكشند ولى اگر پدرى فرزند خود را عمداً بكشد، بايد به‌دستورى كه در احكام ديه گفته مى‌شود ديه بدهد و هر قدر حاكم شرع صلاح مى‌داند او را بزند.
(مسألة 2800 ) - هر گاه كسى پسرى را از روى شهوت ببوسد، حاكم شرع از سى تازيانه تا نود و نه تازيانه هر قدر صلاح مى‌داند، به او مى‌زند. و روايت شده است كه خداوند عالم دهانه‌اى از آتش به دهان او مى‌زند و ملائكة آسمان و زمين و ملائكه رحمت و غضب بر او لعنت مى‌كنند و جهنم براى او مهيا خواهد بود. ولى اگر توبه كند توبة او قبول مى‌شود.
(مسألة 2801 ) - اگر مردى، مرد و زن را براى زنا يا مرد و پسر را براى لواط به هم برساند، بايد هفتاد و پنج تازيانه به او بزنند و مشهور آن است كه بعد از هفتاد و پنج تازيانه بايد سر او را بتراشند و در كوچه و بازار بگردانند و از آن محلى كه در آن محل اين كار را كرده بيرونش كنند ولى اين حكم ثابت نيست.
(مسألة 2802 ) - اگر كسى بخواهد با زنى زنا كند، يا با پسرى لواط نمايد و بدون آن‌كه او را بكشند جلوگيرى از او ممكن نباشد، كشتن او جايز است.
(مسألة 2803 ) - اگر كسى به مرد يا زن مسلمانى كه بالغ و عاقل و آزاد است نسبت زنا يا لواط بدهد، يا ولدالزنا بگويد، بايد هشتاد تازيانه از روى لباس به او بزنند.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 358
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست