responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 355

(مسألة 2773 ) - اگر وارث ميت يك دايى يا يك خاله، و يك عمو يا يك عمة مادرى و عمو و عمة پدر و مادرى يا پدرى باشد، مال را سه قسمت مى‌كنند، يك قسمت را دايى يا خاله مى‌دهند، و بقيه ورثه دو قسمت باقيمانده را به طور مساوى بين خودشان تقسيم مى‌كنند.
(مسألة 2774 ) - اگر وارث ميت چند دايى و چند خاله باشد كه همه پدر و مادرى يا پدرى يا مادرى باشند و عمو و عمه هم داشته باشد مال سه سهم مى‌شود، دو سهم آن را به‌دستورى كه گفته شد بين عمو و عمه قسمت مى‌كنند و يك سهم آن را دائى‌ها و خاله‌ها به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌نمايند.
(مسألة 2775 ) - اگر وارث ميت دايى يا خالة مادرى، و چند دائى و خالة پدر و مادرى، يا پدرى تنها درصورتى كه پدرى و مادرى نباشد و عمو و عمه باشد مال سه سهم مى‌شود دو سهم آن را به‌دستورى كه سابقاً گفته شد عمو و عمه بين خودشان قسمت مى‌كنند و بعيد نيست بقية ورثه در تقسيم يك سهم باقيمانده با هم مساوى باشند.
(مسألة 2776 ) - اگر ميت عمو و عمه و دايى و خاله نداشته باشد، مقدارى كه به عمو و عمه مى‌رسد، به اولاد آنان و مقدارى كه به دايى و خاله مى‌رسد، به اولاد آنان داده مى‌شود.
(مسألة 2777 ) - اگر وارث ميت عمو و عمه و دايى و خاله پدر و عمو و عمه و دايى و خاله مادر او باشند، مال سه سهم مى‌شود، يك سهم آن را مال عمو و عمه و دايى و خاله مادر ميت است به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند، و دو سهم ديگر آن را سه قسمت مى‌كنند، يك قسمت را دايى و خاله پدر ميت به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌نمايند، و دو قسمت ديگر آن را به عمو و عمه پدر ميت مى‌دهند.

ارث زن و شوهر
(مسألة 2778 ) - اگر زنى بميرد و اولاد نداشته باشد، نصف همه مال را شوهر او و بقيه را ورث ديگر مى‌برند، و اگر از آن شوهر يا از شوهر ديگر اولاد داشته باشد، چهار يك همة مال را شوهر و بقيه را ورثة ديگر مى‌برند.
(مسألة 2779 ) - اگر مردى بميرد و اولاد نداشته باشد چهار يك مال او را زن و بقيه را ورثة ديگر مى‌برند. و اگر از آن زن يا از زن ديگر اولاد داشته باشد هشت يك مال را زن و بقيه را ورثة ديگر مى‌برند، و زن از زمين خانه و باغ و زراعت و زمين‌هاى ديگر ارث نمى‌برد نه از خود زمين و نه از قيمت آن و نيز از خود هوائى خانه مانند بنا و درخت ارث نمى‌برد، ولى از قيمت آن‌ها ارث مى‌برد و همچنين است درخت و زراعت و ساختمانى كه در زمين باغ و زراعت و زمين‌هاى ديگر است.
(مسألة 2780 ) - اگر زن بخواهد در چيزهائى كه از آن‌ها ارث نمى‌برد مانند زمين و خانه مسكونى تصرف كند، بايد از ورثه ديگر اجازه بگيرد. و جايز نيست كه ورثه تا سهم زن را نداده‌اند در چيزهايى كه زن از قيمت آن‌ها ارث مى‌برد،مانند بنا و درخت بدون اجاز او تصرف كند.
(مسألة 2781 ) - اگر بخواهند بنا و درخت و مانند آن را قيمت نمايند، بايد حساب كنند كه اگر آن‌ها بدون اجاره در زمين

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 355
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست