responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 316

(مسألة 2516 ) - اگر مرد بخواهد زن خود را كه به واسط اصل خلقت يا مرضى حيض نمى‌بيند طلاق دهد، بايد از وقتى كه با او نزديكى كرده، تا سه ماه از جماع با او خوددارى نمايد و بعد او را طلاق دهد.
(مسألة 2517 ) - طلاق بايد به صيغ عربى صحيح و به كلمة طالق خوانده شود و دو مرد عادل آن را بشنوند و اگر خود شوهر بخواهد صيغ طلاق را بخواند و اسم زن او مثلاً فاطمه باشد، بايد بگويد: «زوجتى فاطمة طالق» يعنى زن من فاطمه رها است، و اگر ديگرى را وكيل كند،آن وكيل بايد بگويد: «زوجة موكلى فاطمة طالق» و درصورتى كه زن معين باشد ذكر نام او لازم نيست.
(مسألة 2518 ) - زنى كه صيغه شده، مثلاً يك ماهه يا يك ساله او را عقد كرده‌اند طلاق ندارد، و رها شدن او به اين است كه مدتش تمام شود يا مرد مدت را به او ببخشد، به اين ترتيب كه بگويد: مدت را به تو بخشيدم، و شاهد گرفتن و پاك بودن زن از حيض لازم نيست.

عدة طلاق
(مسألة 2519 ) - زنى كه نه سالش تمام نشده و زن يائسه عده ندارد، يعنى اگرچه شوهرش با او نزديكى كرده باشد، بعد از طلاق مى‌تواند فوراً شوهر كند.
(مسألة 2520 ) - زنى كه نه سالش تمام شده و يائسه نيست، اگر شوهرش با او نزديكى كند و طلاقش دهد، بعد از طلاق بايد عده نگهدارد و عدة زن آزاد آن است كه بعد از آن كه شوهرش در پاكى طلاقش داد، به قدرى صبر كند كه دوبار حيض ببيند و پاك شود و همين كه حيض سوم را ديد، عده او تمام مى‌شود و مى‌تواند شوهر كند، ولى اگر پيش از نزديكى كردن با او طلاقش دهد، عده ندارد، يعنى مى‌تواند بعد از طلاق فوراً شوهر كند.
(مسألة 2521 ) - زنى كه حيض نمى‌بيند اگر در سن زنهايى باشد كه حيض مى‌بينند، چنان‌چه شوهرش بعد از نزديكى كردن او را طلاق دهد، بايد بعد از طلاق تا سه ماه عدّه نگهدارد.
(مسألة 2522 ) - زنى كه عد او سه ماه است، اگر اول ماه طلاقش بدهند، بايد سه ماه هلالى يعنى از موقعى كه ماه ديده مى‌شود تا سه ماه عدّه نگهدارد، و اگر در بين ماه طلاقش بدهد، بايد باقى ماه را با دو ماه بعد از آن و نيز كسرى ماه اول را از ماه چهارم عدّه نگهدارد تا سه ماه تمام شود، مثلاً اگر غروب روز بيستم ماه طلاقش بدهند و آن ماه بيست و نه روز باشد، بايد نه روز باقى ماه را با دو ماه بعد از آن و بيست روز از ماه چهارم عدّه نگهدارد، و احتياط مستحب آن است كه از ماه چهارم بيست و يك روز عدّه نگهدارد تا به مقدارى كه از ماه اول عدّه نگهداشته سى روز شود.
(مسألة 2523 ) - اگر زن آبستن را طلاق دهند، عدّه‌اش تا دنيا آمدن يا سقط شدن بچ او است، بنابر اين اگر مثلاً يك ساعت بعد از طلاق، بچه او به دنيا آيد، عده‌اش تمام مى‌شود.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 316
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست