responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 261

(مسألة 2064 ) - فروختن چيز پاكى كه نجس شده و آب كشيدن آن ممكن است اشكال ندارد. ولى اگر مشترى آن چيز را براى كارى بخواهد كه شرط آن پاك بودن است، مثلاً از قسم خوراكى است كه مى‌خواهد او را بخورد بايد فروشنده نجس بودن آن را به او بگويد. ولى اگر لباس است گفتن لازم نيست اگرچه مشترى با آن نماز بخواند زيرا كه در نماز طهارت ظاهرى بدن و لباس كافى است.
(مسألة 2065 ) - اگر چيز پاكى مانند روغن و نفت كه آب كشيدن آن ممكن نيست نجس شود، چنان‌چه آن را براى كارى بخواهد كه شرطش پاك بودن است مثلاً روغن را براى خوردن بخواهد، لازم است فروشنده نجاست او را به مشترى بگويد و همچنين است اگر براى كارى بخواهند كه شرط آن پاك بودن نيست. مثلاً بخواهند نفت نجس را بسوزانند، ولى در معرض اين باشد كه خوراك يا بدن مشترى نجس شود كه در اين صورت نيز گفتن لازم است، زيرا كه سبب شدن براى خوردن نجاست و همچنين سبب شدن براى نجاست بدن كه موجب بطلان وضو يا غسل گردد جائز نيست.
(مسألة 2066 ) - خريد و فروش دواهاى نجس خوردنى اگرچه جائز است ولى بايد نجاستش را به مشترى بگويند و همچنين است اگر خوردنى نباشد ولى در معرض اين باشد كه خوراك يا بدن مشترى آلوده به نجاست شود.
(مسألة 2067 ) - خريد و فروش روغن‌هايى كه از ممالك غير اسلامى مى‌آورند اگر نجس بودن آن‌ها معلوم نباشد اشكال ندارد، ولى روغنى را كه از حيوان بعد از جان دادن آن مى‌گيرند، درصورتى كه احتمال آن برود كه از حيوانى است كه به‌دستور شرع كشته شده چنان‌چه از دست كافر بگيرند يا از ممالك غيراسلامى بياورند اگرچه پاك و خريد و فروش آنجايز است ولى خوردنش حرام و بر فروشنده لازم است كيفيت را به مشترى بفهماند.
(مسألة 2068 ) - اگر روباه و مانند آن را به غير دستورى كه در شرع معين شده كشته باشند يا خودش مرده باشد، خريد و فروش پوست آن حرام و معاملة آن باطل است.
(مسألة 2069 ) - چرمى كه از ممالك غير اسلامى مى‌آورند يا از دست كافر گرفته مى‌شود درصورتى كه احتمال برود از حيوانى است كه به‌دستور شرع كشته شده خريد و فروش آنجائز است ولى نماز در آنجايز نيست.
(مسألة 2070 ) - روغنى كه از حيوان بعد از جان دادنش گرفته شده يا چرمى كه از دست مسلمان گرفته شود و انسان بداند كه آن مسلمان آن را از دست كافر گرفته و تحقيق نكرده كه از حيوانى است كه به‌دستور شرع كشته شده يا نه، خريد و فروشش جايز است ولى نماز در آن چرم و خوردن روغن آنجايز نيست.
(مسألة 2071 ) - مشروبات مسكر معاملة آن‌ها حرام و باطل است.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 261
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست