responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 256

(مسألة 2031 ) - اگر كسى بگويد فقيرم نمى‌شود به او فطره داد، ولى اگر بداند قبلاً غنى بوده است به مجرد گفتنش نمى‌شود فطره به او داد مگر آن كه از گفتة او اطمينان پيدا شود.

مسائل متفرقه زكات فطره
(مسألة 2032 ) - انسان بايد زكات فطره را به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم بدهد و موقعى كه آن را مى‌دهد نيت دادن فطره نمايد.
(مسألة 2033 ) - اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست، و بهتر آن است كه در ماه رمضان هم فطره را ندهد، ولى اگر پيش از رمضان به فقير قرض بدهد و بعد از آن كه فطره بر او واجب شد طلب خود را بابت فطره حساب كند مانعى ندارد.
(مسألة 2034 ) - گندم يا چيز ديگرى را كه براى فطره مى‌دهد بايد به جنس ديگر يا خاك مخلوط نباشد و چنان‌چه مخلوط باشد اگر خالص آن به يك صاع كه تقريباً سه كيلو است برسد، يا آنچه مخلوط شده به قدرى كم باشد كه قابل اعتناء نباشد اشكال ندارد.
(مسألة 2035 ) - اگر فطره را از چيز معيوب بدهد، بنابر احتياط واجب كافى نيست.
(مسألة 2036 ) - كسى كه فطرة چند نفر را مى‌دهد، لازم نيست همه را از يك جنس بدهد و اگر مثلاً فطرة بعضى را گندم و فطرة بعض ديگر را جو بدهد كافى است.
(مسألة 2037 ) - كسى كه نماز عيد فطر مى‌خواند، بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد، ولى اگر نماز عيد نمى‌خواند، مى‌تواند دادن فطره را تا ظهر تأخير بيندازد.
(مسألة 2038 ) - اگر به نيت فطره مقدارى از مال خود را كنار بگذارد و تا ظهر روز عيد به مستحق ندهد، هر وقت آن را مى‌دهد نيت فطره نمايد.
(مسألة 2039 ) - اگر موقعى كه دادن زكات فطره واجب است فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، بعداً بنابر احتياط بدون نيت ادا و قضا كند، فطره را بدهد.
(مسألة 2040 ) - اگر فطره را كنار بگذارد، نمى‌تواند آن را براى خودش بردارد و مالى ديگر را براى فطره بگذارد.
(مسألة 2041 ) - اگر انسان مالى داشته باشد كه قيمتش از فطره بيشتر است، چنان‌چه فطره را ندهد و نيت كند كه مقدارى از آن مال براى فطره باشد اشكال دارد.
(مسألة 2042 ) - اگر مالى را كه براى فطره كنار گذاشته از بين برود، چنان‌چه دسترس به فقير داشته و دادن فطره را تأخير انداخته، بايد عوض آن را بدهد و اگر دسترس به فقير نداشته ضامن نيست.
(مسألة 2043 ) - اگر در محل خودش مستحق پيدا شود، احتياط واجب آن است كه فطره را به‌جاى ديگر نبرد و اگر به‌جاى ديگر ببرد و تلف شود، بايد عوض آن را بدهد.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 256
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست