responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 243


زكات شتر و گاو و گوسفند
(مسألة 1916 ) - زكات شتر و گاو و گوسفند غير از شرطهايى كه گفته شد دو شرط ديگر دارد: (اول) آن كه حيوان در تمام سال بى‌كار باشد، ولى اگر در تمام سال يكى دو روز هم كار كرده باشد، بنابر احتياط زكات آن واجب است. (دوم) آن كه در تمام سال از علف بيابان بچرد، پس اگر تمام سال يا مقدارى از آن علف چيده شده، يا از زراعتى كه ملك او يا ملك كس ديگر است بچرد، زكات ندارد، ولى اگر در تمام سال يك روز يا دو روز از علف مالك بخورد، بنابر احتياط زكات آن واجب مى‌باشد.
(مسألة 1917 ) - اگر انسان براى شتر و گاو و گوسفند خود چراگاهى را كه كسى نكاشته بخرد يا اجاره كند، وجوب زكات در آن مشكل است اگرچه احوط دادن زكات است ولى اگر براى چراندن در آن باج بدهد، بايد زكات را بدهد.

نصاب شتر
(مسألة 1918 ) - شتر دوازده نصاب دارد: (اول) پنج شتر، و زكات آن يك گوسفند است، و تا شمار شتر به اين مقدار نرسد، زكات ندارد. (دوم) ده شتر، و زكات آن دو گوسفند است. (سوم) پانزده شتر، و زكات آن سه گوسفند است. (چهارم) بيست شتر، و زكات آنچهار گوسفند است. (پنجم) بيست و پنج شتر، و زكات آن پنج گوسفند است. (ششم) بيست و شش شتر، و زكات آن يك شترى است كه داخل سال دوم شده باشد. (هفتم) سى و شش شتر، و زكات آن يك شترى است كه داخل سال سوم شده باشد. (هشتم) چهل و شش شتر، و زكات آن يك شترى است كه داخل سال چهارم شده باشد. (نهم) شصت و يك شتر، و زكات آن يك شترى است كه داخل سال پنجم شده باشد. (دهم) هفتاد و شش شتر، و زكات آن دو شترى است كه داخل سال سوم شده باشند. (يازدهم) نود و يك شتر، و زكات آن دو شترى است كه داخل سال چهارم شده باشند. (دوازدهم) صد و بيست و يك شتر و بالاتر آن است كه بايد يا چهل تا چهل تا حساب كند و براى هر چهل تا يك شترى بدهد كه داخل سال سوم شده باشد، يا پنجاه تا پنجاه تا حساب كند و براى هر پنجاه تا يك شترى بدهد كه داخل سال چهارم شده باشد، و يا با چهل و پنجاه حساب كند، ولى در هر صورت بايد طورى حساب كند كه چيزى باقى نماند، يا اگر چيزى باقى مى‌ماند، از نه تا بيشتر نباشد، مثلاً اگر « 140 » شتر دارد، بايد براى صد تا، دو شترى كه داخل سال چهارم شده، و براى چهل تا، يك شترى كه داخل سال سوم شده بدهد، و شترى كه در زكات داده مى‌شود بايد ماده باشد.
(مسألة 1919 ) - زكات مابين دو نصاب واجب نيست پس اگر شماره شترهايى كه دارد از نصاب اول كه پنج تا است بگذرد، تا به نصاب دوم كه ده تا است نرسيده باشد، فقط بايد زكات پنج‌تاى آن را بدهد. و همچنين است حال در نصابهاى بعد.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 243
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست