responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 210

6-
فرو بردن سر در آب‌ (مسألة 1617 ) - اگر روزه‌دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگرچه باقى بدن او از آب بيرون باشد، روزه‌اش باطل مى‌شود. ولى اگر تمام بدن را آب بگيرد و مقدارى از سر بيرون باشد، روزه او باطل نمى‌شود.
(مسألة 1618 ) - اگر نصف سر را يك دفع و نصف ديگر آن را دفع ديگر در آب فرو برد، روزه‌اش باطل نمى‌شود.
(مسألة 1619 )- اگر به قصد تمام سر را زير آب ببرد در آب فرو رود و شك كند كه تمام سر زير آب رفته يا نه، روزه‌اش باطل است ولى كفاره ندارد.
(مسألة1620 ) - اگر تمام سر زير آب برود اگرچه مقدارى از موها بيرون بماند روزه باطل مى‌شود.
(مسألة1621 )- سر فرو بردن در غير آب از چيزهايى روان مانند شير به روزه ضررى ندارد بلكه اظهر اين است كه فرو بردن سر در آب مضاف نيز روزه را باطل نمى‌كند اگرچه احوط ترك است.
(مسألة 1622 ) - اگر روزه‌دار بى‌اختيار در آب بيفتد و آب تمام سر او را بگيرد، يا فراموش كند كه روزه است و سر در آب فرو برد، روز او باطل نمى‌شود.
(مسألة1623 )- اگر به خيال آب سر او را نمى‌گيرد، خود را در آب بيندازد و آب تمام سر او را بگيرد، روزه‌اش اشكال ندارد.
(مسألة1624 )- اگر فراموش كند كه روزه است و سر را در آب فرو برد، يا ديگرى به زور سر او را در آب فرو برد، چنان‌چه در زير آب يادش بيايد كه روزه است يا آن كس دست بردارد، بايد فوراً سر را بيرون آورد، و چنان‌چه بيرون نياورد، روزه‌اش باطل مى‌شود.
(مسألة1625 )- اگر فراموش كند كه روزه است و به نيت غسل سر را در آب فرو برد، روزه و غسل او هر دو صحيح است.
(مسألة1626 )- اگر بداند كه روزه است و عمداً براى غسل سر را در آب فرو برد، چنان‌چه روز او روز رمضان باشد، روزه و غسل او هر دو باطل است و همچنين است حكم روزة قضاى رمضان بعد از زوال على الاحوط و اگر روزة مستحب باشد، يا روزة واجبى باشد كه مثل روزة كفاره وقت معينى ندارد غسل او صحيح و روزه‌اش باطل مى‌باشد و ظاهر اين است كه اين حكم در روزة واجب معين نيز جارى است.
(مسألة1627 )- اگر براى آن كه كسى را از غرق شدن نجات دهد، سر را در آب فرو برد، اگرچه نجات دادن او واجب باشد، روزه‌اش باطل است.
7-
باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح‌ (مسألة1628 )- اگر جنب عمداً در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نكند، روزه‌اش باطل است، و كسى كه وظيفه‌اش تيمم است و عمداً تيمم ننمايد روزه‌اش نيز باطل است. و حكم قضاء ماه رمضان بعداً خواهد آمد.
(مسألة1629 )- اگر در روزه غير ماه رمضان و قضاء آن از روزه‌هاى واجبى كه مثل روزة ماه رمضان وقت آن معين است، جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند اظهر اين است كه روزه‌اش صحيح است.
(مسألة1630 )- كسى كه در شب ماه رمضان جنب است چنان‌چه عمداً غسل نكند تا وقت تنگ شود، بنابر احتياط واجب بايد تيمم كند و روزه بگيرد و قضاى آن را هم به‌جا آورد.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 210
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست