responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 202


اجير گرفتن براى نماز
(مسألة 1542 ) - بعد از مرگ انسان، مى‌شود براى نماز و عبادت‌هاى ديگر او كه در زندگى به‌جا نياورده، ديگرى را اجير كنند يعنى به او مزد دهند كه آن‌ها را به‌جا آورد. و اگركسى بدون مزد هم آن‌ها را انجام دهد، صحيح است.
(مسألة 1543 ) - انسان مى‌تواند براى بعضى از كارهاى مستحبى مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان (عليهم السلام)، از طرف زندگان اجير شود، و نيز مى‌تواند كار مستحبى را انجام دهد و ثواب آن را براى مردگان يا زندگان هديه نمايد.
(مسألة1544 ) - كسى كه براى نماز قضاى ميت اجير شده، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روى تقليد صحيح، بداند. يا آنكه عمل به احتياط كند درصورتى كه موارد احتياط را كاملاً بداند.
(مسألة 1545 ) - اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد، و لازم نيست اسم او را بداند، پس اگر نيت كند از طرف كسى نماز مى‌خوانم كه براى او اجير شده‌ام، كافى است.
(مسألة 1546 ) - اجير بايد عمل را به قصد آنچه در ذمة ميت است به‌جا آورد و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آن را براى او هديه كند، كافى نيست.
(مسألة 1547 ) - بايد كسى را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند عمل را انجام مى‌دهد.
(مسألة 1548 ) - كسى را كه براى نمازهاى ميت اجير كرده‌اند، اگر بفهمند كه عمل را به‌جا نياورده يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرند.
(مسألة 1549 ) - هرگاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه، همين كه مورد اطمينان باشد و بگويد انجام داده‌ام، كافى است. و همچنين اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده‌يا نه، بنابر صحت آن بگذارد.
(مسألة 1550 ) - كسى كه عذرى دارد و مثلاً با تيمم يا نشسته نماز مى‌خواند نمى‌شود براى نمازهاى ميت اجير كرد، اگرچه نماز ميت هم همان طور قضا شده باشد.
(مسألة 1551 ) - مرد براى زن و زن براى مرد مى‌تواند اجير شود، و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد اجير به تكليف خود عمل نمايد.
(مسألة 1552 ) - در قضاى نمازهاى ميت ترتيب واجب نيست، مگر در نمازهائى كه اداء آن‌ها ترتيب دارد مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء از يك روز چنان كه سابقاً گذشت.
(مسألة 1553 ) - اگر با اجير شرط كنند كه عمل را به طور مخصوصى انجام دهد، بايد همان طور به‌جا آورد و اگر با او شرط نكنند، بايد در آن عمل به تكليف خود رفتار نمايد، و احتياط مستحب آن است كه از وظيفة خودش و ميت هر كدام كه به احتياط نزديك‌تر است به آن عمل كند، مثلاً اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 202
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست