responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 184


(مسألة 1381 ) - كسى كه نماز قضا دارد، بايد در خواندن آن كوتاهى نكند، ولى واجب نيست فوراً آن را به‌جا آورد.
(مسألة 1382 ) -كسى كه نماز قضا دارد مى‌تواند نماز مستحبى بخواند.
(مسألة1383 ) - اگر انسان احتمال دهد كه نماز قضايى دارد يا نمازهايى را كه خوانده صحيح نبوده، مستحب است احتياطا قضاى آن‌ها را به‌جا آورد.
(مسألة 1384 ) - در قضاى نمازهاى يوميه ترتيب لازم نيست-مگر در نمازهايى كه در اداى‌آن‌ها ترتيب هست، مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء از يك روز- اگرچه بهتر در غير آن‌ها نيز مراعات ترتيب است.
(مسألة1385 ) - اگر بخواهد قضاى چند نماز غير يوميه مانند نماز آيات را بخواند، يا مثلاً بخواهد قضاى يك نماز يوميه و چند نماز غير يوميه را بخواند، لازم نيست آن‌ها را به ترتيب به‌جا آورد.
(مسألة 1386 ) - اگر ترتيب نمازهايى را كه نخوانده فراموش كند بهتر است كه طورى آن‌ها را بخواند كه يقين كند به ترتيبى كه قضا شده به‌جا آورده است. مثلاً اگر قضاى يك نماز ظهر و يك نماز مغرب بر او واجب است و نمى‌داند كدام اول قضا شده ، اول يك نماز مغرب و بعد از آن يك نماز ظهر و دوباره نماز مغرب را بخواند، يا اول يك نماز ظهر و بعد از آن يك نماز مغرب و دوباره نماز ظهر را بخواند، تا يقين كند هر كدام را كه اول قضا شده اول خوانده است.
(مسألة 1387 ) - اگر نماز ظهر يك روز و نماز عصر روز ديگر يا دو نماز ظهر يا دو نماز عصر از او قضا شده و نمى‌داند كه كدام اول قضا شده است چنان‌چه دو نماز چهار ركعتى بخواند به نيت اولى قضاى نماز روز اول و دومى قضاى نماز روز دوم باشد در حاصل شدن ترتيب كافيست.
(مسألة 1388 ) - اگر يك نماز ظهر و يك نماز عشا يا يك نماز عصر و يك نماز عشا از او قضا شود ، و نداند كدام اول قضا شده است، بهتر آن است كه طورى آن را بخواند كه يقين كند به ترتيب به‌جا آورده است، مثلاً اگر يك نماز ظهر و يك نماز عشا از او قضا شده و اولى آن‌ها را نمى‌داند، اول يك نماز ظهر و بعد از آن يك نماز عشا، دوباره يك نماز ظهر بخواند، يا اول يك نماز عشا بعد يك نماز ظهر، دوباره يك نماز عشاء بخواند.
(مسألة 1389 ) - كسى كه مى‌داند يك نماز چهار ركعتى نخوانده ولى نمى‌داند نماز ظهر است يا نماز عشا اگر يك نماز چهار ركعتى به نيت قضاى نمازى كه نخوانده به‌جا آورد كافيست، و نسبت به جهر و اخفات مخير مى‌باشد.
(مسألة 1390 ).-. كسى كه پنج نماز پشت سر هم از او قضا شده و نمى‌داند اولى آنها كدام است، چنان‌چه نه نماز به ترتيب بخواند مثلاً از نماز صبح شروع كند و بعد از آنكه ظهر و عصر و مغرب و عشا را خواند دو مرتبه نماز صبح و ظهر و عصر و مغرب را بخواند يقين به ترتيب حاصل نموده است.
(مسألة 1391 ) - كسى كه مى‌داند كه نمازهاى پنجگانه او هر كدام از يك روز قضا شده و ترتيب آن‌ها را نمى‌داند، بهتر اين است كه نماز پنج شبانه‌روز را بخواند، و اگر شش نماز از شش روز از او قضا شده نماز شش شبانه‌روز را بخواند و

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 184
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست