responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 177

نماز را تمام بخواند، ولى نمازهايى را كه شكسته خوانده درصورتى كه مقدار گذشته مسافت بوده صحيح است، والا احتياط واجب آنست كه آن نمازها را اعاده نمايد.
شرط ششم : آن كه از صحرانشينهايى نباشد كه در بيابانها گردش مى‌كنند، و هر جا آب و خوراك براى خود و حشمشان پيدا كنند مى‌مانند، و بعد از چندى به‌جاى ديگر مى‌روند، و صحرانشينها در اين مسافرتها بايد نماز را تمام بخوانند.
(مسألة 1314 ) - اگر يكى از صحرانشينها براى پيدا كردن منزل و چراگاه حيواناتشان سفر كند، چنان‌چه با بنه و دستگاه باشد نماز را تمام بخواند، والا چنان‌چه سفر او هشت فرسخ باشد نماز را شكسته بخواند.
(مسألة 1315 ) - اگر صحرانشين براى زيارت يا حج يا تجارت و مانند اينها مسافرت كند، بايد نماز را شكسته بخواند. شرط هفتم : آن كه شغل او مسافرت نباشد. بنابراين شتردار و راننده و چوبدار و كشتيبان و مانند اينها. اگرچه براى بردن اثاثيه منزل خود مسافرت كنند بايد نماز را تمام بخوانند، و ملحق مى‌شود به كسى كه كارش سفر است كسى كه كارش در جاى ديگرى است كه مقدار معتدبهى از روزها را مثلاً ماهى ده روز يا بيشتر با آنجا سفر نموده و برمى‌گردد مانند كسى كه اقامتش در جائى است و كارش در جاى ديگر از قبيل تجارت و تدريس.
(مسألة 1316 ) - كسى كه شغلش مسافرت است، اگر براى كار ديگرى مثلاً براى زيارت يا حج مسافرت كند، بايد نماز را شكسته بخواند. ولى اگر مثلاً شوفر، اتومبيل خود را براى زيارت كرايه دهد، و در ضمن خودش هم زيارت كند، بايد نماز را تمام بخواند.
(مسألة 1317 ) - حمله‌دار يعنى كسى كه براى رساندن حاجيها به مكه مسافرت مى‌كند، چنان‌چه شغلش مسافرت باشد، بايد نماز را تمام بخواند و اگر شغلش مسافرت نباشدو فقط در ايام حج براى حمله دارى سفر مى‌كند، احتياط واجب آنست كه بين نماز و شكسته جمع نمايد، ولى چنان‌چه مدت سفر او كم باشد مثل اين زمان كه سفر با هواپيما است، بعيد نيست حكم كه و شكسته باشد.
(مسألة 1318 ) - كسى كه شغل او حمله‌دارى است و حاجيها را از راه دور به مكه مى‌برد، چنان‌چه مقدار معتنى بهى از ايام سال را در راه باشد، بايد نماز را تمام بخواند.
(مسألة 1319 ) - كسى كه در مقدارى از سال شغلش مسافرت است، مثل شوفرى كه فقط در تابستان يا زمستان اتومبيل خود را كرايه مى‌دهد، بايد در آن سفر نماز را تمام بخواند و احتياط مستحب آن است كه هم شكسته و هم تمام بخواند.
(مسألة 1320 ) - راننده و دوره‌گردى كه در دو سه فرسخى شهر رفت و آمد مى‌كند، چنان‌چه اتفاقاً سفر هشت فرسخى برود ، بايد نماز را شكسته بخواند.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 177
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست