responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 164

(مسألة 1206 ) - اگر در نماز نافل كارى كند كه براى آن در نماز واجب سجدة سهو واجب مى‌شود، يا يك سجده يا تشهد را فراموش نمايد، لازم نيست بعد از نماز سجدة سهو يا قضاى سجده و تشهد را به‌جا آورد.
(مسألة 1207 ) - اگر شك كند كه نماز مستحبى را خوانده يا نه، چنان‌چه آن نماز مثل نماز جعفر طيار وقت معين نداشته باشد بنا بگذارد كه نخوانده است و همچنين است اگر مثل نافلة يوميه وقت معين داشته باشد و پيش از گذشتن وقت شك كند كه آن را به‌جا آورده يا نه. ولى اگر بعد از گذشت وقت شك كند كه خوانده است يا نه، به شك خود اعتنا نكند.

شك‌هاى صحيح
(مسألة 1208 ) - در نه صورت اگر در شماره ركعت‌هاى نماز چهار ركعتى شك كند، بنابر احتياط مستحب بايد فوراً فكر نمايد پس اگر يقين يا گمان به يك طرف شك پيدا كرد، همان طرف را بگيرد و نماز را تمام كند، و گرنه به‌دستورهايى كه گفته مى‌شود عمل نمايد، و آن نه صورت از اين قرار است:
« اول » آن كه بعد از تمامى ذكر سجدة دوم شك كند دو ركعت خوانده است يا سه ركعت، بايد بنا بگذارد كه سه ركعت خوانده است و يك ركعت ديگر بخواند و نماز را تمام كند و بعد از نماز بنابر احتياط واجب يك ركعت نماز احتياط ايستاده به‌جا آورد.
« دوم » شك بين دو و چهار بعد از تمامى ذكر از سجدة دوم، كه بايد بنا را بگذارد چهار ركعت خوانده و نماز را تمام كند و بعد از نماز دو ركعت نماز احتياط ايستاده بخواند.
« سوم » شك بين دو و سه و چهار بعد از تمامى ذكر از سجدة دوم كه بايد بنا را بر چهار بگذارد و بعد از نماز دو ركعت‌
نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نشسته به‌جا آورد.
« چهارم » شك بين چهار و پنج بعد از تمام كردن ذكر از سجدة دوم كه بايد بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام كند، و بعد از نماز دو سجدة سهو به‌جا آورد ولى اگر بعد از سجدة اول، يا پيش از تمامى ذكر از سجدة دوم، يكى از اين چهار شك براى او پيش آيد، نمازش باطل است.
« پنجم » شك بين سه و چهار، كه در هر جاى نماز باشد، بايد بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام كند، و بعد از نماز يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته به‌جا آورد.
« ششم » شك بين چهار و پنج در حال ايستادگى كه بايد بنشيند و تشهد بخواند و نماز را سلام بدهد و دو ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته به‌جا آورد.
« هفتم » شك بين سه و پنج در حال ايستادگى كه بايد بنشيند و تشهد بخواند و سلام نماز را بدهد و دو ركعت نماز احتياط ايستاده به‌جا آورد.
« هشتم » شك بين سه و چهار و پنج در حال ايستادگى، كه بايد بنشيند و تشهد بخواند بعد از سلام نماز، دو ركعت نماز

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 164
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست