responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 121


با آن اشكالى ندارد.
(مسألة 864 ) - خونى كه به لباس بى‌آستر بريزد و به پشت آن برسد، يك خون حساب مى‌شود، ولى اگر پشت آن جدا خونى شود، درصورتى كه به هم نرسد بايد هر كدام را جدا حساب نمود پس اگر خونى كه در پشت و روى لباس است روى هم كمتر از درهم باشد، نماز با آن صحيح، و اگر بيشتر باشد، نماز با آن نماز باطل است. و درصورتى كه به هم برسد بنابر احتياط همين حكم را دارند.
(مسألة 865 ) - اگر خون روى لباسى كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد، و يا به آستر بريزد و روى لباس خونى شود، بايد هر كدام را جدا حساب نمود، پس اگر خون روى لباس و آستر كمتر از درهم باشد، نماز با آن صحيح، و اگر بيشتر باشد، نماز با آن باطل است.
(مسألة 866 ) - اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد، و رطوبتى به آن برسد كه اطراف را آلوده كند، نماز با آن باطل است، اگرچه خون و رطوبتى به آن رسيده به انداز درهم نباشد، ولى اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف را آلوده نكند، ظاهر اين است كه نماز خواندن با آن اشكال ندارد.
(مسألة 867 ) - اگر بدن يا لباس خونى نشود، ولى به واسط رسيدن با رطوبت به خون نجس شود، اگرچه مقدارى كه نجس شده كمتر از درهم باشد، نمى‌شود با آن نماز خواند.
(مسألة 868 ) - اگر خونى كه در بدن يا لباس است كمتر از درهم باشد، و نجاست ديگرى به‌آن برسد، مثلاً يك قطره بول روى آن بريزد، درصورتى كه به بدن يا لباس برسد، نماز خواندن با آنجايز نيست.
(مسألة 869 ) - اگر لباس‌هاى كوچك نمازگزار مثل عرقچين و جوراب كه نمى‌شود با آن‌ها عورت را پوشانده نجس باشد،
چنان‌چه از مردار و حيوان حرام‌گوشت درست نشده باشد، نماز با آن‌ها صحيح است. و نيز اگر با انگشترى نجس نماز بخواند، اشكال ندارد.
(مسألة870 ) - چيز نجس مانند دستمال و كليد و چاقوى نجس جائز است همراه نماز گزار باشد، و بعيد نيست كه مطلق لباس نجس كه همراه او است ضررى به نماز نرساند.
(مسألة 871 ) - اگر مى‌داند كه خونى كه در بدن يا لباس او است كمتر از درهم است، ولى احتمال مى‌دهد كه از خون‌هايى باشد كه عفو در آن‌ها نيست جائز است كه با آن خون نماز بخواند و شستن لازم نيست.
(مسألة 872 ) - اگر خونى كه در لباس يا بدن است كمتر از درهم باشد و نداند كه از خون‌هائى است كه عفو در آن‌ها نيست، و نماز بخواند و بعد معلوم شود كه از خون‌هايى بوده كه عفو در آن‌ها نيست، اعادة نماز لازم نيست. و همچنين است اگر اعتقاد نمايد كه كمتر از درهم است و نماز بخواند، و بعد معلوم شود كه به مقدار درهم يا بيشتر بوده در اين

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 121
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست