responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 111

آن بخواند نخوانده است، نمى‌تواند نيت را به آن نماز برگرداند: مثلاً موقعى كه نماز عصر را احتياطاً مى‌خواند، اگر يادش بيايد نماز ظهر را نخوانده است، نمى‌تواند نيت را به نماز ظهر برگرداند.
(مسأله‌770 ) - برگرداندن نيت از نماز قضا به نماز ادا، و از نماز مستحب به نماز واجب جايز نيست.
(مسأله‌771 ) - اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد، انسان مى‌تواند در بين نماز نيت را به نماز قضا برگرداند، ولى بايد برگرداندن نيت به نماز قضا ممكن باشد مثلاً اگر مشغول نماز ظهر است، در صورتى مى‌تواند نيت را به قضاى صبح برگرداند كه داخل ركعت سوم نشده باشد.

نمازهاى مستحب
(مسأله‌772 ) - نمازهاى مستحبى زياد است و آن‌ها را نافل گويند. و بين نمازهاى مستحبى، به خواندن نافل‌هاى شبانه روزى بيشتر سفارش شده، و آن‌ها در غير روز جمعه سى و چهار ركعتند، كه هشت ركعت آن نافل ظهر و هشت ركعت نافل عصر و چهار ركعت نافل مغرب و دو ركعت نافل عشا و يازده ركعت نافل شب، و دو ركعت نافل صبح مى‌باشد. و چون دو ركعت نافل عشا را بنابر احتياط واجب بايد نشسته خواند، يك ركعت حساب مى‌شود. ولى در روز جمعه بر شانزده ركعت نافل ظهر و عصر، چهار ركعت اضافه مى‌شود و بهتر آن است كه تمام بيست ركعت را پيش از زوال به‌جا آورد.
(مسأله‌773 ) - از يازده ركعت نافل شب، هشت ركعت آن بايد به نيت نافل شب و دو ركعت آن به نيت نماز شفع، و يك ركعت آن به نيت نماز وتر خوانده شود و دستور كامل نافل شب در كتابهاى دعا گفته شده است.
(مسأله‌774 ) - نمازهاى نافل را مى‌شود نشسته خواند ولى بهتر است دو ركعت نماز نافل نشسته را يك ركعت حساب كند، مثلاً كسى كه مى‌خواهد نافل ظهر را كه هشت ركعت است نشسته بخواند، بهتر است شانزده ركعت بخواند، و اگر مى‌خواهد نماز وتر را نشسته بخواند، دو نماز يك ركعتى نشسته بخواند.
(مسأله‌775 ) - نافل ظهر و عصر را در سفر نبايد خواند، و نافل عشاء چنان‌چه به قصد رجا خوانده شود مانعى ندارد.

وقت نافل‌هاى روزانه
(مسأله‌776 ) - نافل نماز ظهر پيش از نماز ظهر خوانده مى‌شود. و وقت فضيلت آن از اول ظهر است تا موقعى كه آن مقدار از سايه شاخص كه بعداز ظهر پيدا مى‌شود. به‌انداز دو هفتم آن شود، مثلاً اگر درازى شاخص هفت وجب باشد، هر وقت مقدار سايه‌اى كه بعد از ظهر پيدا مى‌شود بدو وجب رسيد، آخر وقت نافل ظهر است.
(مسأله‌777 ) - نافل عصر پيش از نماز عصر خوانده مى‌شود، و وقت فضيلت آن تا موقعى است كه آن مقدار از سايه شاخص كه بعد از ظهر پيدا مى‌شود، به چهار هفتم آن برسد. و چنان‌چه بخواهد نافل ظهر يا نافل عصر را بعد از وقت آن‌ها بخواند، نافل ظهر را بعد از نماز ظهر، و نافل عصر را بعد از نماز عصر بخواند، و بنابر احتياط واجب، نيت ادا و قضا نكند.
(مسأله‌778 ) - وقت فضيلت نافل مغرب بعد از تمام شدن نماز مغرب است تا وقتى كه سرخى طرف مغرب كه بعد از

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 111
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست