responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 101


دستور تيمم بدل از وضو يا غسل
(مسأله 708 ) در تيمم بدل از وضو يا غسل چهار چيز واجب است: «اول» نيت «دوم» زدن كف دو دست با هم بر چيزى كه تيمم به آن صحيح است. «سوم» كشيدن كف هر دو دست به تمام پيشانى و دو طرف آن، از جايى كه موى سر مى‌رويد، تا ابروها و بالاى بينى و احتياطاً بايد دستها روى ابروها هم كشيده شود. «چهارم» كشيدن كف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن كشيدن كف دست راست به تمام پشت دست چپ.
(مسأله‌709 ) احتياط مستحب آن است كه تيمم را چه بدل از وضو باشد چه بدل از غسل، به اين ترتيب به‌جا آورد: يك مرتبه‌دست‌ها را به زمين بزند و به پيشانى و پشت دست‌ها بكشد و يك مرتبة ديگر به زمين بزند و پشت دست‌ها را مسح نمايد.

احكام تيمم
(مسأله 710 ) اگر مختصرى از پيشانى و پشت دستها را هم مسح نكند، تيمم باطل است، چه عمداً مسح نكند، يا مساله را نداند يا فراموش كرده باشد. ولى دقت زياد هم لازم نيست، و همين قدر كه بگويند تمام پيشانى و پشت دست‌ها مسح شده كافيست.
(مسأله 711 ) براى آن كه يقين كند تمام پشت دست را مسح كرده، بايد مقدارى بالاتر از مچ را هم مسح نمايد، ولى مسح بين انگشتان لازم نيست.
(مسأله 712 ) پيشانى و پشت دست‌ها را بنابر احتياط بايد از بالا به پايين مسح نمايد، و كارهاى آن را بايد پشت سر هم به‌جا آورد، و اگر بين آن‌ها به قدرى فاصله دهد، كه نگويند تيمم مى‌كند باطل است.
(مسأله 713 ) در موقع نيت بايد معين كند كه تيمم او بدل از غسل است، يا بدل از وضو، و اگر بدل از غسل باشد بايد آن غسل را معين نمايد، و چنان‌چه يك تيمم بر او واجب باشد و قصد نمايد كه وظيفة فعلى خود را انجام دهد، اگرچه در تشخيص اشتباه كند تيممش صحيح است.
(مسأله 714 ) در تيمم بنابر احتياط استحبابى بايد پيشانى و كف دست‌ها و پشت دست‌ها در صورت تمكن پاك باشد.
(مسأله 715 ) انسان بايد براى تيمم انگشتر را از دست بيرون آورد و اگر در پيشانى يا پشت دستها يا در كف دست‌ها مانعى باشد، مثلاً چيزى به آن‌ها چسبيده باشد بايد برطرف نمايد.
(مسأله 716 ) اگر پيشانى يا پشت دستها زخم است، و پارچه يا چيز ديگرى را كه بر آن بسته نمى‌تواند باز كند، بايد دست را روى آن بكشد، و نيز اگر كف دست زخم باشد يا پارچه يا چيز ديگرى را كه بر آن بسته نتواند باز كند بايد دست را با همان پارچه به چيزى كه تيمم به آن صحيح است بزند و به پيشانى و پشت دست‌ها بكشد.
(مسأله 717 ) اگر پيشانى و پشت دستها مو داشته باشد، اشكال ندارد ولى اگر موى سر روى پيشانى آمده باشد، بايد آن را عقب بزند.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 101
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست