اسم الکتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 242
حق نخواهد بود. شايد اين واژه قرآنى: «الايمان بآيات اللَّه» در
برابر «الكفر بآيات اللَّه» اين حقيقت را روشن كند، زيرا قرآن كريم هر حقيقتى را
آيهاى از آيات الهى مىشمارد. پس ايمان به اين آيات يعنى ايمان به همه حقايق، و
هنگامى كه قرآن به جاى حق واژه (آيات اللَّه) را به ميان مىآورد، در حقيقت از جز
خداوند سبحان صفت ذاتيّت را سلب كرده است تا اين بيان، مفهومى از مفاهيم شرك به
خدا را در برنداشته باشد. خداوند مىفرمايد:
«و هيچ آيهاى از آيات پروردگارشان براى آنان نمىآيد، مگر اينكه
از آن رويگردان مىشوند. آنان، حق را هنگامى كه سراغشان آمد، تكذيب كردند، ولى
بزودى خبر آنچه را به باد مسخره مىگرفتند، به آنان مىرسد؛ (و
از نتايج كار خود، آگاه مىشوند).»
دراين آيه پيوند ميان آيات خدا و حق را مىيابيم. براساس آنچه در
قرآن آمده آيات خدا به هر آفريدهاى اطلاق مىشود.
بدين ترتيب ايمان بتدريج از حقايق زير، گذر مىكند تا به كمال رسد: