اسم الکتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 210
مسأله گناه نخستين، ابليس و هبوط آدم از بهشت گونهاى الهام گرفتن
اخلاقِ فاضله است از حقايقى كه در طبيعت تحقّق يافته، و اين امر- آنچنان كه مىدانيم-
در اديان آسمانى وجود دارد، و به خواست خدا بزودى به فلسفه آن در اخلاق بازمى
گرديم.
ترديدى نيست كه ما در طبيعت هم صلاح و هم فساد مىيابيم، و ما روزانه
يا در اصلاح و يا در افساد آن شركت داريم، و فطرتمان ما را به سوى اصلاح در پرتوِ
رفتار نيكو فرا مىخواند، ليكن فلسفه آن كدام است؟ ممكن است اين فلسفه را چنانكه
مكاتب اخلاقى گوناگون تصوّر مىكنند كاملًا درك نكنيم، ليكن به عنوان نتيجه همه
دراين حدود آن را مىپذيرند.
قرآن كريم اين حقايق را خواه در امورى كه با صلاحِ طبيعت در پيوند
است يا با طبيعت بشر و يا با داستان گناه نخستين و چگونگى بيرون راندن آدم از
بهشت، و راه بازگشت او بدان با گذشتن از راهِ ايمان و عمل صالح، يادآور شده است.
«و در زمين پس از اصلاح آن فساد نكنيد، و او را با بيم و اميد
بخوانيد. (بيم از مسؤوليتها، و اميد به رحمت خداوند. و نيكى كنيد) زيرا رحمت خدا
به نيكوكاران نزديك است.»
«ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريديم* سپس او را به
پايينترين مرحله بازگردانديم* مگر كسانى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام
دادهاند كه براى آنها پاداشى تمام نشدنى است* پس چه چيز سبب مىشود كه بعداز اين
همه (دلايل روشن) روز جزا را انكار كنى؟!* آيا
خداوند بهترين حكم كنندگان نيست؟!»