responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ايمان زيربناى شريعت المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى    الجزء : 1  صفحة : 36

از اين رو ما بايد در آثار ايمان، نشانه‌ها و علامات آن، تدبّر فراوان كنيم و آن را به عنوان راهى براى رسيدن به حقيقت ايمان كه آن را در جان خود مى‌يابيم و آرامش آن را در دل خويش احساس مى‌كنيم و آهنگ آن را در واداشتن ما به كار خير و فراگيرى صفات نيك درمى‌يابيم برگيريم.

هنگام بازگشت به قرآن كريم كه آيات آن بر محور ايمان مى‌چرخند در مى‌يابيم كه يادآورى ايمان با گذر از يادآورى آثار آن و صفات مؤمنان و يا با بيان آثار كفر (وضع مخالف ايمان) و صفات كافران، حاصل مى‌آيد.

و براساس اين شيوه قرآنى، ما و شما مباحث خود را درباره ايمان در فصل نخست اين كتاب با گذر از چهار بخش سامان مى‌دهيم: در بخش اول آياتى را تلاوت مى‌كنيم كه حقايق ايمان و حقايق واژگانى را روشن مى‌كند كه بيانگر ايمان هستند؛ واژگانى همچون تقوى، صلاح، خانه‌هاى ايمان (بيوت الايمان) و بيعت (ميان بنده و خدا از راه ايمان حقيقى). آنگاه به خواست خدا نشانه‌هاى مؤمنان را ارائه مى‌كنيم كه آن نيز جلوه‌هاى ايمان در زندگى مؤمنان است. و با انديشه دراين آيات درمى‌يابيم كه هدف از آنها درك عميق حقيقت ايمان است كه از حجابهاى نفسانى فاصله بسيار دارد. با نگرشى فراگير به اين حقيقتها و نشانه‌هاى ايمانى درمى‌يابيم كه اختلاف آيات در بيان برخى حقايق، يا در بيان تنها پاره‌اى نشانه‌ها، درپى سياق قرآنى و موضوعات سوره‌هاى قرآنى ظهور كرده است و در نتيجه هدف از آنها ژرف كاوىِ حقايق و نشانه‌هاى ايمان در يك جاى خاصّى نيست بلكه تنها بيان امورى است كه با سياق قرآنى در آن سوره، همخوانى دارد.

آرى! هنگامى كه اين آيات را در كنار هم گرد مى‌آوريم برجسته‌ترين اين نشانه‌ها و يا حقيقتها را الهام مى‌گيريم.

به حول و قوّه الهى، ما در لابلاى اين مجموعه به مباحثى مفصّل و دامنه‌دار در زمينه بيان حقايق و نشانه‌هاى ايمان مى‌پردازيم كه بطور اجمال از آنها در اينجا ياد مى‌كنيم، امّا دراين جا هدف از اين ذكر اجمالى، درك ايمان از اين حقايق مى‌باشد. و اين همان هدفى است كه به نظر مى‌رسد آيات قرآنى نيز روبه سوى آن دارند.

و در هر حال بايد هنگام تلاوت اين آيات به روح نهفته آن در پس حقايق (ايمانى)

اسم الکتاب : ايمان زيربناى شريعت المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى    الجزء : 1  صفحة : 36
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست