و چنين است اگر به گونهاى طواف كند كه كعبه در سمت راست او قرار
گيرد يا آن گونه طواف كند كه در بيشتر اوقات چهرهاش رو به كعبه باشد.
4- طواف در حال سواره و يا در حالى كه حاجى را كسى حمل كند يا در حال
دويدن حتّى اگر به اختيار صورت گيرد صحيح است.
5- جايز است طواف پُشت مقام ابراهيم عليه السلام صورت گيرد به ويژه
هنگام ازدحام، ولى احوط آن است كه در حالت غير ازدحام، طواف بين مقام وكعبه ودر
حدود همان مسافتاز ساير جهات صورت پذيرد.
6- اگر حاجى به سبب پيش آمدن عذرى همچون بيمارى و يا باطل شدن وضو،
يا حيض شدن زنان، طواف را قطع كند، بايد به هنگام از ميان رفتن عذر طواف را كامل
گرداند، البتّه در صورتى كه چهار شوط يا بيشتر از طواف گذشته باشد، و در غير
اينصورت بايد طواف را از سر گيرد.
7- اگر در حال طواف وقت نماز واجب فرا رسد، مستحب است طواف را قطع
كند و پس از اداى نماز واجب، طواف را كامل گرداند حتّى اگر در شوطهاى نخست باشد.
8- براى مردان مستحب است كه حجرالاسود را لمس نموده و ببوسند، و در
اين هنگام دو دست را به دعا بلند كنند، همچنان مستحب است پس از استلام حجرالاسود
(يعنى لمس كردن آن) دست را ببوسند.