اسم الکتاب : احكام ويژه بانوان المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 30
ب- معيار در استمرار قاعدگى براى مدّت سه روز، اين است كه در عرف
گفته شود كه خون قطع نشده است، و لذا توقّف آن براى مدّت اندك، قطع قاعدگى به شمار
نمىرود.
ج- اگر زن در ظهر روز اوّل خون ببيند و تا ظهر روز چهارم ادامه يابد،
مدّت سه روز كامل شده است.
د- گاهى ممكن است كمترين مدّت قاعدگى، در شرايطى ويژه، يك يا دو روز
هم باشد، مانند برخى حالات باردارى، چنانكه در روايت ياد شده اسحاق بن عمّار از
امام صادق عليه السلام آمده است، و عليرغم اينكه به اين روايت عمل نشده، ولى مفاد
آن موافق حقايق پزشكى است، و نيز از بعضى زنها هم نقل مىشود كه در دوران باردارى،
خون قاعدگى را به مدّت كمتر از سه روز و به طور منظّم مىبينند، پس در چنين
مواردى، اگر يقين حاصل شود كه خونِ ديده شده، خون قاعدگى است، نبايد احتياط ترك
شود.
شرط چهارم- از ده روز بيشتر نشود
حديث شريف:
1- معاويه بن عمّار از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه ايشان
فرمودند:
«أقلّ ما يكون الحيض ثلاثة أيّام، وأكثر ما يكون عشرة أيام»
[1].
[1] - وسائل الشيعة، ج 2، باب 10، ابواب الحيض، ص 551، حديث 1.
اسم الکتاب : احكام ويژه بانوان المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 30