اسم الکتاب : احكام زكات و فقه صدقات المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 74
را دارا باشند: بلوغ، عقل، ايمان، عدالت، آزادى و دانستن احكام شرعى
مربوط به كار و مسؤوليّتشان.
امّا نسبت به ساير كارمندان و مزدبگيران كه زير نظر متولّيان زكات
كار مىكنند، اين شرايط لازم نيست اگرچه بنابر احتياط مستحب آنان هم بايد واجد اين
شرايط باشند.
4- جايز است سادات هاشمى به كارهاى زكات گمارده شوند، بشرطى كه از
خود زكات به آنان داده نشود، بلكه مزد آنان از منبع ديگرى تأمين گردد.
چهارم- كسانيكه براى جذب تمايلشان به آنان زكات داده مىشود:
اين افراد كه به نام (المؤلّفة قلوبهم) خوانده مىشوند دو دسته
هستند:
1- كفّارى كه براى جلب محبّت و تحكيم روابط آنان با مسلمانان و جذب
آنان به اسلام يا دفع اذيت و آزار آنان يا استفاده از آنان در زمينههاى مشخّص
مانند جنگ و جهاد، به آنان زكات داده مىشود.
2- مسلمانان ضعيفالايمان كه براى تحكيم ارتباط و پيوند آنان با
جامعه اسلامى، به آنان زكات داده مىشود.
پنجم- آزاد كردن بردگان:
سهمى از زكات هم در راه خريد بردگان- در حالت وجود نظام بردگى- و آزاد
كردن آنان مصرف مىشود و اين يكى از برنامههاى عملى اسلام براى پايان دادن به
مسأله بردگى بوده است.
اسم الکتاب : احكام زكات و فقه صدقات المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 74