اسم الکتاب : احكام زكات و فقه صدقات المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 56
پاكيزه اموالى كه بدست آوردهايد و از آنچه از زمين براى شما خارج
ساختهايم، انفاق كنيد و براى انفاق به سراغ قسمتهاى ناپاك نرويد در حالى كه خود
شما حاضر نيستيد آنها را بپذيريد مگر از روى اغماض و كراهت و بدانيد خداوند
بىنياز و شايسته ستايش است.) فرمود:
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وقتى كه دستور داد زكات خرما داده
شود، گروهى گونههايى از خرما را مىآوردند كه بدترين نوع خرما بود و آنها را به
عنوان زكات خرماهاىشان پرداخت مىكردند، اين خرماها «جعرور» و «معافاره» ناميده
مىشدند كه بدترين نوع خرماى حجاز با هستههاى بزرگ و گوشت كم هستند و اينها را
زكات خرماى خوب مىدادند. پيامبر خدا فرمود: اين دو گونه خرما را تخمين نزنيد و
آنها را براى زكات نياوريد و در همين مورد اين آيه نازل شد
(وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن
تُغْمِضُوا فِيهِ) و اغماض اين است كه اين دو گونه خرما گرفته شود.»
[1]
احكام
شرايط وجوب:
1- زكات در غلّات چهارگانه (گندم، جو، خرما و كشمش) در صورتى واجب
است كه دو شرط ذيل فراهم باشد:
[1] - وسائل الشيعه، ج 6، كتابالزكاة، باب 19، ابواب زكاةالغلات،
ص 141، حديث 1.
[2] - خلاصه آنچه در روايات درباره نصاب فوق آمده چنين است: نصاب
غلّههاى فوق، پنج وسق است و هر وسق، 60 صاع و هر صاع، 9 رطل عراقى و هر رطل ل لا
عراقى، 130 درهم و هر ده درهم مساوى هفت مثقال شرعى و هر مثقال شرعى معادل (75%)
مثقال صيرفى و هر مثقال صيرفى، مساوى 6/ 4 گرم است. طبق اين محاسبه، نصاب مساوى
است با 2700 رطل عراقى كه براساس اندازهاى فوق، 847 كيلو و 665 گرم مىباشد.
اسم الکتاب : احكام زكات و فقه صدقات المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 56