1- از آنجا كه نماز عبادتى است با افعال مشخص وشكل وشيوه ويژه، بايد
آن را باهمان شكل، ترتيب ونظمى كه در شريعت آمده انجام داد وبه آن مقيد بود. بنابر
اين مقدم ومؤخر كردن افعال نماز به دلخواه انسان نيست وبايد آن ترتيبى را كه در
منابع شرعى آمده واز سيره وعمل پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وائمه طاهرين عليهم
السلام روايت شده، مراعات كرد.
2- اگر نماز گزار ترتيب معيّن ياد شده را بهم بزند، چند حالت قابل
تصور است كه باحكم خود بيان مىشود:
الف- اين كه عمداً ترتيب را بهم بزند كه نماز در اين صورت باطل است
چه ترتيب در افعال نماز بهم خورده باشد يا در اقوال آن.
(تفصيل اين مطلب در احكام شك ومبطلات نماز ان شاء اللَّه بيان
مىشود.)