مىبرد و سپس به او مىگويد: با نشاط وشاداب باش خداوند تو را شاداب
و سرزنده سازد، پس همواره او پيش خودش كوچكترين مردم و در چشم مردم از بالاترين
مردمانمىباشد.»
20- امام صادقعليه السلام فرمود:
«ما من رجل تكبّر أو تجبّر إلّا لذلّة يجدها في نفسه
«جبّاران و گردن فرازان در روز قيامت نسبت به همه مردم، از خدا
دورتر هستند.»
پارسايى در دنيا
اگر بين آخرت و دنيا مخير گذاشته شوى، هيچ چيزى را بر آخرت ترجيح
مده، زيرا آخرت بلندتر، پاكتر و جاويدانهتر است، امّانعمتهاى دنيا، نابود شدنى و
توأَم با نكبت و كدورت است. كسانى كه تنها محبّت دنيا را در دل خود جا دادهاند،
همّت آنان هم منحصربه دنيا بوده و چشم بصيرت آنان از ديدن غير دنيا كور مىباشد،
امّا بندگان مخلص خدا در دنيا پارسايى را پيشه خود مىسازند و از اينرو چشمه حكمت
در دل آنان جارى مىشود و ميوه بصيرت آنها به شكوفائى مىنشيند. پارسايى بر دو نوع
است: پارسايى در حرام دنياو از ترس عقاب خداوندى. اين نوع پارسايى بر همه واجب است
و نوع ديگر پارسايى در حلال دنيا است و از ترس محاسبه شدنوحساب پس دادن. اين نوع
پارسايى مخصوص اولياى الهى مىباشد، و گاهى بنده خدا در امور حلال نيز پارسايى
مىكند تا در دامحرام گرفتار نشود. و چون محبّت دنيا عامل اصلى هر خطا ولغزش است،
و در وجود انسان جاى گرفته است، لذا انبياى الهىوجانشينان آنان هموارهبه زهد و
پارسايى در دنيا سفارش كردهاند كه گزيدهاى از سخنان آنان را نقل مىكنيم:
1- امام صادقعليه السلام فرمود:
«قيل لأمير المؤمنينعليه السلام: ما الزهد في الدنيا؟ قال: تنكيب
حرامها