كردن يك سجده برركوع. در اينصورت نمازگزار بايد برگردد، اوّل ركن
وسپس اعمال بعد از ركن را انجام دهد ونمازش را تكميل كند، كه ان شاء اللَّه صحيح
است.
ه- اين كه سهواً ترتيب بين دو فعل غير ركن را بهم بزند؛ مثل مقدم
كردن قرائت سوره برحمد. در اين صورت برگردد وآن دو فعلرا طبق تربيب شان بجا آورد.
آنچه گفته شد در صورتى است كه وارد در ركن بعدى نشده باشد، اما اگر مثلًا وارد در
ركوع شده باشد، به نمازش ادامه دهد وچيزى براو نيست.
در سه حالت اخير يعنى بندهاى (ج) و (د) و (ه)، بعد از نماز، دوسجده
سهو بجاآورد؛ بنابراينكه دوسجده سهو براى هر نوع كمى وزيادى واجب باشد.
3- اگر سهواً ترتيب ركعات نماز را بهم بزند؛ مثل اينكه در ركعت دوم
باشد وخيال كند در ركعت سوم است ولذا بجاى حمدوسوره، تسبيحات اربعه را بخواند، يا
در ركعت سوم باشد وخيال كند در ركعت دوم است وحمد وسوره وقنوت بخواند، نماز
اواشكال ندارد.
يازدهم- موالات
1- برنماز گزار واجب است، صورت نماز را به همان گونه كه بين متشرعة
(يعنى مؤمنينى كه به احكام شرع مقيدمىباشند) معروف است، نگهدارد، واز آن جمله
رعايت نمودن موالات، يعنى پياپى انجام دادن افعال نماز است، كه بايد بينآنها به
گونهاى كه صورت نماز محو شود، فاصله ايجاد نگردد.
2- همانطور كه افعال، بايد دنبال هم انجام شود، در قرائت وذكرها نيز
موالات بايد مراعات گردد، وبين آيات وذكرها وعباراتوكلمات وحروف آنها فاصله نيفتد
به طوريكه آنها را از صورت قرائت وذكر واحد ومرتبط بهم خارج گرداند.
3- اگر نماز گزار عمداً موالات وپياپى بودن قرائت واذكار را بهم بزند
بگونهاى كه صورت قرائت ياذكر، متلاشى شود، نماز اوباطل مىگردد.
اما اگر سهواً در موالات قرائت يا ذكر اخلال كند، پس اگر سبب شود كه
صورت قرائت وذكر از بين برود، واجب است عباراتوكلماتى را كه اخلال كرده اعاده
نمايد ونمازش صحيح است، اما اگر اين اخلال سهوى به محو صورت وشكل نماز منجر شود،
نماز اوباطل خواهد بود.
4- اخلال در موالات بين افعال نماز نيز، اگر اندك باشد بگونهاى كه
برشكل وصورت نماز تأثير نگذارد، اشكال ندارد، اما اگر درحدى باشد كه به محو صورت
نماز منجر شود، باطل كننده نماز است.