اسم الکتاب : يس اسماى حسناى الهى المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 91
-/ اين شخص همان امامى است كه خداوند علم همه چيز را در او شمارش
كرده است.[1]
و دقيقاً مصداق آيه روشن شد و از حالت ابهام و اجمال خارج گرديد.
روايات ديگرى هم در اين باب مىتوان يافت كه در معنايى كه عرض شد،
صراحت دارد. اين از خصوصيّات تفاسير شيعه است كه/ ببسيارى از آيات را به بحث
امامت پيوند مىدهد./
بزرگترين امتحان بشر
در درسهاى گذشته آمد كه بزرگترين امتحان بشر-/ كه هميشه هم در اين
خصوص مشكل اساسى داشته است-/ اين است كه بر او تكليف شده/ ب:/ پيرو و مطيع يك بشر
ديگر بشود! در همين سورهى (يس) در آيههاى بعد مىخوانيم:
«قالُوا مَا انْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنا»
گفتند: شما جز بشرى همانند ما نيستيد.
اگر انسان نتوانست از سدّ (/ بعدم تمايل به پيروى از همنوع/) عبور
كند، مشكلات ديگر را هم نمىتواند حل كند./ بخدا به عمد، انسان را با «انسان»
امتحان كرده است و نه با فرشته!/ مردم/ بدر طول زمانها و در همهى جاها/، اشكال
مشترك شان اين بود كه:
«اين پيغمبر مثل خودِ ما احتياج به غذا دارد. احتياج به كسب و كار
دارد.
به بازار مىرود و براى خودش جنس، پول و غذا تهيّه مىكند؟ اين چه
پيغمبرى است؟»[2] دقيقاً خدا همين را مىخواسته است. معمولًا نشانه
و/ بكُدِ امتحانهاى الهى اين است كه متعلّق به چيزى است كه خلاف ميل آدمى يا