ننهادن به رسالت تازه اسلام مىآوردند و متكى بر امور قشرى و جمود بر
اشخاص و سيره و روش ايشان بود.
قرآن با همانند اين برهان در آن هنگام رو به رو شد كه ابراهيم را
شخصيتى نظير يعقوب دانست/ 616 كه ميان همه ديانات به يگانگى قايل بود، و بر اين
مطلب چنين استدلال مىكند كه ابراهيم پدر همه و سازنده خانه كعبه بود كه اعراب آن
را تقديس مىكردند، و هم اكنون نشانهاى از آن در مقام ابراهيم كنار خانه كعبه
باقى است، و نيز در دعوت به حج خانه خدا كه دعوتى عام است و توانگران را شامل
مىشود، و سپس قرآن به اهل كتاب يادآور مىشود كه اين مخالفت ايشان سبب دور شدن
مردم از دين خواهد شد.
و خطاب قرآن متوجه به مسلمانان است و از ايشان مىخواهد كه از پيروى
اهل كتاب پرهيز كنند، بدان سبب كه ايشان، در حقيقت، دعوت كنندگان به دين نيستند،
بلكه خيانتكارانى نسبت به رسالتند و مردمان را به كفر دعوت مىكنند.
شرح آيات
تقديس اشخاص راه وحدت را مىبندد
[93] «كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا لِبَنِي
إِسْرائِيلَ إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ
تُنَزَّلَ التَّوْراةُ- همه خوردنيها بر بنى اسراييل حلال
بود، جز آنچه اسراييل بر نفس خود حرام كرده بود، پيش از آنكه تورات نازل شده
باشد.» اسراييل نام يعقوب است و او جدّ اعلاى قبايل بنى اسراييل بود. و او بر خود
بعضى از انواع غذا را حرام كرده بود و فرزندانش بر روش او عمل مىكردند، و اين
حرام كردن يك شريعت الاهى ثابت نبود و شواهدى بر اين در خود كتاب تورات وجود دارد.
«قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها إِنْ
كُنْتُمْ صادِقِينَ- بگو اگر راست مىگوييد تورات را بياوريد و آن را
بخوانيد،» كه در آن خواهيد يافت كه تحريم طعام ابدى نبوده و بنا بر اين شريعت