responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : الخوئي، السيد أبوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 9
ج - به قول بينه غير معارضه اخذ مى‌شود، و اگر بينه معارض پيدا كرد به احوطِ دو مورد بينه يا بيشتر اخذ گردد.
س 9- اگر بينه دلالت نمايد بر اعلميت زيد، و بينه ديگرى دلالت نمايد بر اعلميت عمرو، از كدام يك بايد تقليد نمود؟
ج - هر دو بينه از درجه اعتبار ساقط مى‌شوند اگر واجد حجيت بوده باشند، پس بايد اخذ نمود به احوط از دو قول و احوط از دو فتوا، مثلاً يكى از دو فتوا قائل به وجوب است و ديگرى به عدم وجوب و استجاب آن، بايد عمل شود به وجوب، اين در صورتى است كه علم به خلاف بين آن دو را بداند، و با جهل به خلاف مخير است در رجوع به هر كدام از آن دو كه خواست، و اميدوارم رجوع بفرمائيد اولاً به رساله عمليه قبل از اينكه مزاحم ما شويد در چنين مسائلى كه حكم آن در آنجا مذكور است. واللََّه العالم.
س 10- اگر شياع دلالت كند بر اعلميت زيد، و بيّنه دلالت كند بر اعلميت عمرو كدام يك را بايد تقليد نمود؟
ج - اگر شياع، افاده علم يا اطمينان بدهد مقدم است بر بينه، و اگر افاده علم يا اطمينان ندهد، بينه، مقدم بر شياع است. واللََّه العالم.
س 11- آيا اطمينان جاى علم مى‌نشيند مطلقاً، و اگر جاى آن مى‌نشيند ضابط و قاعده در آن چيست؟
ج - اطمينان و علم مساوى با هم هستند مطلقاً.
س 12- آيا در مكه و عرفات، مقلدين شما در صورتى كه به فتواى مجتهد خود دسترسى ندارند، مى‌توانند به فتواى غير اعلم عمل نمايند، بيان فرمائيد؟
ج - در صورتى كه علم به مخالفت در آن با رأى مرجع خود ندارد چنان كه
اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : الخوئي، السيد أبوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 9
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست