مرتكب غصب خواهد بود لذا توضيحاً بيان فرمائيد. ج - در صورتى كه مصلى ساتر مباح داشته باشد شرط
نماز متحقق است و پوشيدن لباس ديگر چنانچه غصبى باشد حرام است ولى مربوط به
صحت نماز نيست. واللََّه العالم. س 190- شخصى كه از حرام جنب شده و عرق بدن او به
پيراهن و لباس زيرش رسيده آيا بعد از غسل صحيح، اگر همان لباس را بپوشد
نمازش چه صورت دارد؟ ج - مانعى ندارد اگر چه احتياط استحبابى اين است كه نماز در او نخواند. س 191- خون انسان مرده در نماز معفوّ است يا خير؟ ج - معفوّ نيست در صورتى كه به مقدار درهم باشد، و فرقى بين خون انسان زنده و مرده در اين جهت نيست. واللََّه العالم. س 192- در كتاب منهاج آمده است اجزايى كه تمام
نيست در آنها نماز مانند كلاه، مراد از اجزايى كه تمام نيست در آنها نماز
چيست؟ پس اگر بوده باشد اجزايى كه تمام است در آنها نماز او ساتر عورتين
باشد فقط، مثلاً اگر مردى پوشيده باشد شلوارى كه ساتر دو عورت او است و بر
او بوده باشد ثوبى يا قميصى آيا اين ثوب و قميص شمرده مىشوند از اجزايى كه
تمام نيست در او نماز؟ ج - مقصود از «ما تتم فيه الصلاة» چنانچه در مثال
مذكور روشن است، آن است كه ممكن نباشد پوشاندن به آن در جايى كه واجب باشد
تستر به آن در حال نماز، نه آن كه ساتر بوده باشد فعلاً، مثل پيراهن در حال
وجود شلوارى كه ساتر دو عورت است فعلاً، پس كمر بند و عمامه اگر بوده باشد
به مقدارى كه ممكن است ستر نمودن دو عورت به آن در اين صورت داخل نمىشوند
در آن اجزاء . اگر چه نبوده باشند فعلاً ساتر دو عورت، پس مدخليت ندارد
ساتر فعلى در آن، و شمرده