تمكن از آن؟ ج - بله واجب است حضور اگر اقامه شد با شرايط آن غير از كسانى كه درباره آنها استثنا شده بنابر احوط لزومى. س 179- در مسائل نماز جمعه مسأله (174) آمده كه مكلف مخير است روز جمعه، پس مراد از مكلف امام است يا مأموم؟ ج - هر يك از اينها اگر حاضر نشوند براى اقامه آن،
پس اگر حاضر شود پنج نفر مانند ديگرانند (به معنى اين كه غير اينها
مخيرند) و اگر حاضر شود هفت نفر، پس احوط لزومى براى ديگران اين است كه
حاضر شوند با آنها، پس اگر هفت نفر جمع شوند براى اقامه نماز جمعه بر
ديگران واجب است حضور على الاحوط. س 180- بعضى جوانان اقامهء دليل مىكنند بر عدم
وجوب نماز جمعه به اين كه سيد خويى اقامه نمىكند نماز جمعه را و آنها
تقليد از شما مىكنند پس چه جواب آنها را مىدهيد؟ ج - نماز جمعه هر آينه واجب است روز جمعه به نحو
وجوب تخييرى پس مكلفى كه اقامه مىكند نماز جمعه را (امام جماعت) مخير است
بين آوردن نماز جمعه و ترك نماز ظهر و بالعكس، پس ملزم نيست به آوردن نماز
جمعه (به معنى اين كه سيد مخيرند بين اقامه نماز جمعه و عدم آن). س 181- يك دسته ديگر مىگويند به اين كه سيد نماز
جمعه نمىخواند پس ما هم نمىخوانيم پس اگر غير از شما بر پا دارد نماز
جمعه را و شما هم قادر باشيد بر حضور آيا حاضر مىشويد؟ ج - منافاتى در آن نيست و افرادى هستند كه مخيرند
به ترك نماز جمعه و اداء ظهر از آنها پيرمردها و مسافرها و كسانى كه قدرت
بر حضور ندارند و ما از دسته