ج -
واجب نيست دو ركعت نماز زيارت براى خاطر مجزى بودن غسل، و همچنين صحيح
بودن زيارت، به معنى اين كه زيارت صحيح است بدون آن دو ركعت نماز. س 155- از اغسال مستحبه غسل زيارت امام حسين عليه السلام است و آن غسل مجزى است از وضو، پس آيا زيارت خاصى هست براى إجزايى[1] غسل از وضو، يا هر زيارتى را با آن زيارت كند امام حسين عليه السلام را كافى است؟ ج - براى امام حسين عليه السلام زيارتهاى خاصه و
زيارتهاى عامه است و هر دو يكسان هستند در حكم استحباب غسل براى هر دو نوع
زيارت كما اين كه مجزى است اگر غسل كند براى هر كدام از آنها، اين كه اكتفا
كند به آن غسل براى انجام هر عبادتى كه مشروط است به طهارت بدون اين كه
وضو بگيرد. س 156- آيا اين غسل مختص به كربلا است يا اين كه در هر مكانى باشد كافى است به معنى اين كه آيا اين حكم براى زيارت از نزديك يا دور است؟ ج - فرق ندارد چه از نزديك و چه از دور اين غسل مجزى است به شرط آن كه با آن غسل زيارت كند.
كيفيت تيمم
س 157- مىفرماييد براى تيمم چون كف هر دو دست را
به خاك بزنند بعد مستحب است كه تكانى بدهند، آن چه ديده شده كف هر دو دست
را به هم مىزنند، براى تكان دادن قيل: «كه اين كف هر دو دست به هم زدن،
خاك تيمم با هم مخلوط مىشود، اين صحيح نيست» آيا حرف اين قيل صحيح است يا
خير؟