responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : الخوئي، السيد أبوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 41
الاستحباب هم مسقط غسل واجب ديگر است.
س 128- اگر مردى جاهل بود به چگونگى غسل جنابت قصورا، پس ساليانى چنين نماز خواند و روزه گرفت، سپس مسأله را فرا گرفت آيا واجب است بر او قضا نمودن آن چه گذشته از نمازهايش و روزه‌هايش يا خير؟
ج - اما روزه‌هايش پس واجب نيست بر او قضا نمودنش، و اما نماز پس واجب است بر او قضا كردن آنها اين در صورتى است كه مراد از جهل، جهل به كيفيت غسل باشد مثلاً از تقديم غسل بدن بر سر و اما اگر مراد از جهل او از ناحيه مقدم انداختن غسل سمت چپ بر سمت راست يا غسل آن دو سمت بدون ملاحظه ترتيب باشد پس در اين صورت واجب نيست قضا نمودن چيزى از آن دو.
س 129- آيا اين حكم نسبت به زنهايى كه جاهل هستند به كيفيت اغسال واجبه مانند حيض و استحاضه جارى هست يا خير؟
ج - بله حكم در مرد و زن يكسان است.
س 130- شخصى بود نماز مى‌خواند و روزه مى‌گرفت و لكن در اكثر اوقات در غسلش خطا مى‌كرد و نمى‌داند چه وقت خطا مى‌كرده يا آن كه در چند غسل كه نموده به صورت اشتباه بوده و نمى‌داند چه عدد نماز را با آن خوانده و چه عدد روزه با آن غسلها گرفته رأى حضرت عالى راجع به چنين شخصى چيست با آن كه علم دارد به اين كه بعضى غسلهايش اشتباه بوده لكن نمى‌داند كدام بوده؟
ج - اما روزه‌هايش پس صحيح است اگر چه غسل او باطل بوده و اما نمازهايش پس وظيفه او اخذ نمودن به قدر متيقن است.
س 131- شخصى در ماه رمضان غسل جنابت كرده و روزه گرفته بعد از چند روز قطع كرده كه غسلش باطل بوده است، حكم روزه و نمازهايش را بيان فرمائيد.

اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : الخوئي، السيد أبوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 41
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست