س 1084- شخصى نزد ضرورت مخير شده بين نوشيدن آب مغصوب يا خمر كدام را مقدم بياندازد؟ ج - نزد ضرورت، آب مغصوب را بياشامد. س 1085- آيا حرام است تناول نمودن دوايى كه روى
شيشه آن نوشته شده كه اين دوا محتوى است بر الكل، در حالت حصول اطمينان به
صحيح بودن آن كتابت، با اينكه مىدانيم مؤثرات خارجيهاى حاصل نگرديده به
سبب اين دوا؟ ج - الكلى كه مستهلك شده پس اشكالى ندارد خوردن آنچه با او مخلوط شده باشد. س 1086- اگر انگور را در آب قرار دهند بعداً كه آب
جوش آمد آيا حرام است نوشيدن اين آب، و آيا حرام است خوردن اين انگور با
اينكه نمىدانيم داخل انگور جوش آمده يا خير؟ ج - با شك در غليان حرام نيست و همچنين با غليان و استهلاك. واللََّه العالم. س 1087- خريد و فروش و آشاميدن دواجات روانى كه الكل دارد حلال است يا حرام؟ ج - در صورت استهلاك چنانكه متعارف بر اين است حلال است. واللََّه العالم. س 1088- شربتى از طبيب به مريض داده مىشود كه بعضى از اجزاى آن از مسكرات است خوردن آن براى مريض جايز است يا نه؟ ج - در صورتى كه مسكر مزبور كه جزو دوا است از
اقسام شراب نباشد عيبى ندارد، و اگر از اقسام شراب باشد با ضرورت و انحصار
به آن معالجه، عيبى ندارد و قول طبيب حاذق در تشخيص ضرورت و انحصار معتبر
است. واللََّه العالم. س 1089- مقصود از«فقاع» كه در رساله عمليه آمده چيست؟ و فرق او با