جايز
است؟ يا خير، البته بايد بر خريدار احراز رضايت ولىّ باشد، اما چون كه مردم
غالباً شرعى رفتار نمىكنند خريدار مىخرد و ثمن را هم با رضايت مىدهد
آيا بر زيد جايز است تصرف به اين ثمن؟ ج - جايز است و مانعى ندارد. واللََّه العالم. س 911- ملكى را چند نفر شريك به رضايت هم فروختند و
پول، دست بعضى بود آنهايى كه پول، دستشان بود رفتند زمينى خريدند به عنوان
خودشان به پول مشخصى (همان پول)، آيا شريك بعد از اطلاع اگر بگويد من شريك
شما در زمين هستم، آيا درست است؟ و اگر درست باشد، آن بعض احداث بنايى
كردند، مىتواند شريك، تخريب كند آن بنا را كه بدون رضايت او بنا كردهاند؟
ج - اگر معاوضه را با همين پول واقع نمودهاند،
براى شريك نام برده، حق امضا در مقابل حصه خودش از مقدار بيع است و بر اين
وجه، حق الزام تخريب بنا را نيز دارد، و اگر معاوضه به عوض در ذمه بود و با
آن ثمن، وفاء ما فى الذمه، نموده بودند حق در زمين مشتراة[1] برايش نيست، و فقط حق مطالبه حصه خودش از ثمن را دارد.
شرايط عوضين
س 912- بعضى از پارچههايى كه زائرين روى ضريح مطهّر مىاندازند، بعد از مدتى از طرف آستانه حراج مىكنند، خريد آنها مباح است؟ ج - در صورتى كه متولّى شرعى، آنها را بفروشد مانعى ندارد. واللََّه العالم.