responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : الخوئي، السيد أبوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 255
آنها غير لهوى است.
ج - آلات موسيقى مختلف است بعضى از آنها لهوى است و جايز نيست استعمال آنها مطلقاً و نه فروش و خريد آن، و بعضى از آنها غير لهوى است اشكال ندارد فروش و خريد آنها. و نوع ديگرى كه غير لهوى است مرجع وصف آن مربوط به اهل خبره از عرف است. و چنانچه سابقاً ذكر كرديم موسيقى حرام آن غناهايى است كه مناسب مجالس لهو و رقص است و استعمال براى آنها مى‌شود. و اما صداهاى غير لهوى حرام نيست چنانچه در تعزيه‌ها استعمال مى‌گردد و امثال آن.
س 852- در شناخت اينكه غنا يا موسيقى مناسب با مجلس لهو و لعب است به چه كسى بايد رجوع نمود و در صورت شك چه حكمى دارد؟
ج - در شناختن آن بايد به عرف و مردم رجوع نمود و آنچه كه در آن شك دارد كه آيا حرام است يا نه پس حرام نيست.
س 853- اگر انسان به موسيقى كه نفس به شنيدن آن اشتياق داشته باشد گوش دهد آيا اين گوش دادن حرام است؟
ج - اگر موسيقى غير لهوى باشد گوش دادن به آن اشكالى ندارد.
س 854- آيا يادگيرى موسيقى و سرودها جايز است؟
ج - اگر آنچه كه ياد مى‌گيرد متعارف مجالس فسق و فجور باشد يادگيرى آن جايز نيست و اگر چه قصدش اين باشد كه آنچه ياد گرفته در مجالس فسق و فجور بكار نبرد و در غير لهو و لعب بكار ببرد يعنى اگر اصل موسيقى لهوى باشد اگر چه اين شخص آن را در لهو و لعب بكار نبرد يادگيرى و بكار بردن آن جايز نيست.
س 855- سرودهاى مذهبى كه مشتمل بر موسيقى است و شنونده را به طرب نمى‌آورد آيا حرام است شنيدن و انشاى آن يا حرام نيست؟

اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : الخوئي، السيد أبوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 255
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست