ندارد،
به اين معنى كه اگر ادا نشد و معصيت كرد واجب است حج برود، و اما اگر داد و
بقيه كافى نيست مستطيع نيست، و اما اگر خمس در عين اموال باشد و به طورى
است كه زايد بر خمس كافى به حج نيست مستطيع نيست. واللََّه العالم. س 627- ضعيفهاى منزل مسكونى به ارث به او رسيده
است و زوج او تمكن از تهيه مسكنى ندارد، اگر اين زن بخواهد منزل را بفروشد و
به مكه بروند در مضيقه قرار خواهند گرفت، آيا مستطيعه شده است يا خير؟ ج - در صورتى كه اگر آن منزل را بفروشد در ضيق و حرج واقع مىشود در اين صورت آن زن مستطيعه نيست. واللََّه العالم. س 628- اينجانبان به شوق زيارت بيت اللّه الحرام و
اداى حج واجب در سال جارى مشرف شده، ولكن پس از اتيان اعمال عمره اجباراً
ما را از خاك سعودى بيرون كردند، لذا سؤال مىشود كسى كه چند سال است مؤونه
راه داشته و در اين اين چند سال كوتاهى نكرده لكن وسيله رفتن فراهم نشده
يا افرادى كه در آن چند سال قبلى مسامحه كردهاند در رفتن، تكليف هر دو
دسته كه امسال مشرف شده و پول خود را خرج كردهاند و فعلاً از نظر مؤونه
قادر به رفتن نيستند چيست؟ و نيز تكليف كسى كه امسال مستطيع شده و مشرف شده
لكن او را برگرداندهاند و پولش را هم خرج كرده چيست؟ ج - در فرض ثالث كه امسال مستطيع شده و فعلاً هم
متمكن نيست وظيفهاى ندارد، و در فرض دوّم حج مستقر شده بر ذمهاش، و در
صورت اولى اگر خودش بتواند به حج برود، لازم است و اگر نتواند وظيفه او
فرستادن نائب است و كفايت مىكند انجام از ميقات، ولى احتياط واجب صروره
بودن نائب است. واللََّه العالم. س 629- اگر كسى ديگر را دعوت كند كه به زيارت حج برود و تمام مخارج او