ج -
بلى درست است و زكات فرض دوم نيز يك بيستم است و در اين حكم فرق بين اين
دو فرض نيست ولكن اين در صورتى است كه آن آب استيجارى به علاج باشد از قبيل
دلاء و نحو آن چنانكه متعارف همين است. واللََّه العالم. س 595- چاههاى عميق، در غله آن عشر است يا نصف عشر؟ ج - نصف عشر است. س 596- اين بنده مقدارى از كشمش خشك از محصول باغم
استفاده كرده لكن از حد نصاب كمتر است ولى مقدارى انگور دارم كه اصلاً
قابل خشك شدن نيست و فقط در حالت انگورى استفاده مىشوند يا شيره مىشوند،
فعلاً نمىدانم اگر اين انگورها هم زكات داشته باشد و به حدّ نصاب مىرسد،
بايد زكات بدهم يا نه؟ بيان فرمائيد. ج - بلى در اين قسم هم زكات واجب است و از جهت نصاب ملاحظه فرض خشك شدن آن مىشود ولو به ضميمه قسم اول. س 597- چند قسم از انگور است اصلاً قابل خشك شدن
نيستند مثل سبز انگور و امثال آن، بلكه استفاده از آنها منحصر به خوردن
آنها است در حالت انگورى، يا اينكه بايد آب آنها جوشانيده شده و شيره انگور
بسازند، و لذا سنجيدن مقدار خشك آنها مشكل است خواهشمند است بفرمائيد
اوّلاً اين قبيل انگورها هم زكات دارند و واجب است از آنها زكات داده شود؟ و
بعداً طريقه سنجيدن حد نصاب آنها چيست؟ ج - در صورت مفروضه رجوع به اهل خبرهاش نماييد، و
اگر اهل خبره در بين نيست، اگر شك داريد در بلوغش حد نصاب را، دادن زكات
از آن واجب نيست و اگر مىدانيد بايد زكاتش را بدهيد. واللََّه العالم.