responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : الخوئي، السيد أبوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 188
ج - بلى درست است و زكات فرض دوم نيز يك بيستم است و در اين حكم فرق بين اين دو فرض نيست ولكن اين در صورتى است كه آن آب استيجارى به علاج باشد از قبيل دلاء و نحو آن چنانكه متعارف همين است. واللََّه العالم.
س 595- چاه‌هاى عميق، در غله آن عشر است يا نصف عشر؟
ج - نصف عشر است.
س 596- اين بنده مقدارى از كشمش خشك از محصول باغم استفاده كرده لكن از حد نصاب كمتر است ولى مقدارى انگور دارم كه اصلاً قابل خشك شدن نيست و فقط در حالت انگورى استفاده مى‌شوند يا شيره مى‌شوند، فعلاً نمى‌دانم اگر اين انگورها هم زكات داشته باشد و به حدّ نصاب مى‌رسد، بايد زكات بدهم يا نه؟ بيان فرمائيد.
ج - بلى در اين قسم هم زكات واجب است و از جهت نصاب ملاحظه فرض خشك شدن آن مى‌شود ولو به ضميمه قسم اول.
س 597- چند قسم از انگور است اصلاً قابل خشك شدن نيستند مثل سبز انگور و امثال آن، بلكه استفاده از آنها منحصر به خوردن آنها است در حالت انگورى، يا اينكه بايد آب آنها جوشانيده شده و شيره انگور بسازند، و لذا سنجيدن مقدار خشك آنها مشكل است خواهشمند است بفرمائيد اوّلاً اين قبيل انگورها هم زكات دارند و واجب است از آنها زكات داده شود؟ و بعداً طريقه سنجيدن حد نصاب آنها چيست؟
ج - در صورت مفروضه رجوع به اهل خبره‌اش نماييد، و اگر اهل خبره در بين نيست، اگر شك داريد در بلوغش حد نصاب را، دادن زكات از آن واجب نيست و اگر مى‌دانيد بايد زكاتش را بدهيد. واللََّه العالم.

اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : الخوئي، السيد أبوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 188
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست