يك سال بماند يا بيشتر خمس دارد يا نه؟ ج - بلى در ارتفاع و زيادى قيمتش از قيمت خريد اگر
يك سال بماند بعد از فروش، خمس آن را بايد بدهد و اما قيمت اصلى آن چون از
مؤونه بوده ندارد، مگر آنكه به پولى خريده شده باشد كه آن پول خمس در او
واجب بوده و نداده بايد فعلاً كه فروخته بدهد. واللََّه العالم. س 485- لباس و ساير لوازم زندگى از ربح بين سال
خريده شده چنانچه در سالهاى بعد فروخته شود (بواسطه عدم احتياج آيا بايد
خمس وجه آن داده شود يا خير؟ ج - خمس واجب نيست مگر آن كه به قيمت زيادتر اتفاقاً فروخته شود، كه آن زيادى از ارباح سال فروش محسوب مىشود. س 486- اگر عينى (مانند زمين و غيره) در سال خريد،
به مقدار مؤونه يك سال خريدار بوده است (و در همان سال مورد انتفاع قرار
گرفته بود) و پس از چند سال در صدد تخميس اموال خود برآمده و در زمان
تخميس، قيمت آن عيناً چند برابر مؤونه سال او شده است آيا ميزان، سال خريد
است تا از خمس معاف باشد يا ميزان سال تخميس است تا بر زايد بر مؤونه، خمس
قرار گيرد؟ ج - در مفروض سؤال معاف است حكم ساير مؤون را
دارد، و در رساله ذكر شده كه ترقى آن، خمس ندارد مگر بعد از فروش كه از
ارباح سال فروش، محسوب است.
خمس سرمايه و محل كار و ابزار آن
س 487- اگر كسى ما بين سال مبلغى جمع كرده مىخواهد سرمايه كسب قرار