ج -
اگر سال بر مهر گذشته، متعلق خمس نيست و اگر بر اضافه، سال گذشته صاحبانش
بايد خمس آن را بدهند و اگر مشكوك باشد آنها بايد به مصالحه اقلاًّ عُشرى[1] بدهند. واللََّه العالم. 3 - جهيزيه س 398- معمولاً در اين محل جهيزيه را سال به سال
تدريجاً تهيه مىكنند بعداً به دخترشان مىدهند به اندازه شؤونات خودشان از
منافع بين سال و اين خمس ندارد معلوم، و لكن آن دختر در منزل شوهر بعضى از
آنها را در ايام سال هميشه لازم دارد و كارش مىزند و بعضى از آنها را در
سالهاى بعد و موقع احتياج كارش مىزند و بسا مىشود كه لباسى است كه بعد از
دو سال يا بيشتر لازم مىشود، يا بسا مىشود كه يك مرتبه مىپوشد و كنار
مىگذارد كه مورد احتياجش بپوشد يا از قبيل لباس بچهگانه كه هر موقع
بچهدار شد به او بپوشاند در اين صورت خمس تعلّق مىگيرد و اين دختر بايد
بدهد يا خير؟ و ديگر اينكه چنانچه پدر و مادر جنس خمس داده را اگر به
اولادشان بدهند به عنوان جهيزيه يا غير جهيزيه آيا در يد آنها هم دو مرتبه
خمس تعلق مىگيرد يا خير؟ ج - چنانچه همراه داشتن اينگونه امتعه، پيش از وقت
زفاف شمرده شود ولو وقت استعمال آن متأخر باشد، داشتن آن منشأ تعلق خمس
نمىگردد، ولى اگر از ضروريات پيش از وقت عروسى محسوب باشد اگر در آن سال
مورد حاجت نشد خمس تعلق خواهد گرفت و پرداخت خمس از طرف پدر و مادر وقتى كه
جنس نزد خودشان بوده براى دارايى جديد فرزند، كافى نيست. واللََّه العالم.
س 399- جهيزيه كه فرموديد در ظرف چند سال تهيه مىشود خمس ندارد، آيا