responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 579

یاران حضرت امام محمد باقر

شیخ مفید در کتاب اختصاص از حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام روایت می‌کند که فرمود: موقعی که روز قیامت می‌شود منادی ندا می‌کند: یاران و حواریون حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه وآله که عهد و پیمان خود را نشکستند کجایند؟
در همین موقع است که سلمان فارسی و مقداد بن اسود و ابوذر رحمهم‌الله بر می‌خیزند.
بعد از آن ندا می‌کند: یاران و حواریون علی‌بن ابیطالب که وصی پیغمبر اسلام صلی الله علیه وآله است کجایند؟ پس از شنیدن ندا است که عمرو بن الحمق (بفتح حاء و کسر میم) و محمد بن ابوبکر و میثم تمار و اویس قرنی (بضم همزه و فتح واو وقاف و راء) برمی‌خیزند.
آنگاه آن منادی ندا می‌کند: حواریون حسن که فرزند علی و فاطمه بنت پیامبر اسلام است کجایند؟بعد از این ندا است که سفیان بن ابی لیلای همدانی (به سکون میم) و حذیفة (بضم حاء و فتح ذال) ابن اسید غفاری برمی‌خیزند. نیز ندا می‌کند: یاران و حواریون حسین بن علی کجایند؟ در آن حین کلیه‌ی آن افرادی که در رکاب امام حسین علیه‌السلام شهید شده‌اند برمی‌خیزند و هیچ کدام از آنان تخلف نخواهند کرد. آن‌گاه آن منادی می‌گوید: حواریون علی‌بن الحسین کجایند؟ در این هنگام است که جبیر (بضم جیم و فتح باء) ابن مطعم (بضم میم و سکون طاء) و یحیی بن ام‌طویل و ابوخالد کابلی و سعید بن مسیب برمی‌خیزند. نیز آن منادی ندا می‌کند: یاران و حواریون محمد بن علی (یعنی امام محمد باقر علیه‌السلام) و جعفر بن محمد (یعنی حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام) کجایند؟ بعد از این ندا است که عبدالله بن شریک عامری، زرارة ابن اعین، یزید بن معاویه‌ی عجلی، محمد بن مسلم ثقفی، لیث ابن بختری، مرادی، عبدالله بن یعقوب، عامر بن عبدالله بن خزاعه، حجر (بضم حاء و سکون جیم) ابن زائد و حمران اعین برمی‌خیزند. پس از این جریان است که آن منادی سایر شیعه امامان علیهم‌السلام را در روز قیامت صدا می‌زند. ایشان اولین شیعه‌ای هستند که داخل فردوس خواهند شد و...
علامه‌ی مجلسی در بحار از جابر بن یزید جعفی روایت می‌کند که گفت: گروه شیعه اتفاق و اجتماع کرده‌اند بر این که فقیه‌ترین و دانشمندترین یاران حضرت باقر و حضرت صادق علیهماالسلام شش نفر بودند و آنان عبارتند از: زرارة بن اعین، معروف بن خزبوذمکی، ابوبصیر اسدی، فضیل (بضم فاء و فتح ضاد) ابن‌یسار، محمد بن مسلم طائفی و برید (بضم باء و فتح راء) ابن معاویه‌ی عجلی.

[~hr~]منبع: ستارگان درخشان (جلد 7) (سرگذشت حضرت امام محمد باقر)؛ محمد جواد نجفی؛ کتابفروشی اسلامیه چاپ پنجم 1376 .

اسم الکتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 579
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست