اسم الکتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام المؤلف : جمعی از نویسندگان الجزء : 1 صفحة : 470
معنای «یدالله» و انتساب «روح» بخدا
در تفسیر آیهی «یا ابلیس ما منعک ان تسجد لما خلقت بیدی» [1] از امام
باقر (ع) سؤال شد، منظور از «دست» که خداوند به خویش نسبت داده، چیست؟ امام
فرمود: «ید» در کلام عرب به معنای قوت و عظمت است. خداوند میفرماید:
«والسماء بنیناها بأید»؛ [2] یعنی آسمان را با قدرت و نیرو بر افراشتیم؛
چه، در آیهی «و ایدهم بروح منه» روح، نیز به معنای قوت و نیروی امداگر
است.. [3] . در تفسیر این کلام الهی که میفرماید: «در آدم، از روح خود
دمیدم» امام (ع) همین بیان را آوره که مراد از «روح»، قدرت است. [4] . و در
بیانی دیگر امام فرموده است: مراد از «روح خدا» روحی است که او انتخاب
کرده و برگزیده و آفریده است و آن را به خود نسبت داده و بر تمامی ارواح
برتری بخشیده است [5] . پیام این دو بیان، به یک حقیقت مشترک باز میگردد، و
آن این است که «روح خدا» به معنای چیزی که از وجود خدا جدا شده باشد نیست؛
زیرا خداوند جزء ندارد.
[~hr~]پی نوشت ها: (1) ص / 75. (2) ذاریات / 47. (3) سیرة الائمة الاثنی عشر 2 / 213، و نظیر آن در تفسیر برهان 4 / 64. (4) توحید صدوق / 172. (5) همان 170. منبع: امام باقر جلوه امامت در افق دانش؛ گروه تاریخ اسلام؛ آستان قدس رضوی چاپ دوم 1375.
اسم الکتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام المؤلف : جمعی از نویسندگان الجزء : 1 صفحة : 470