responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 97

ایام الله

«ایّام اللّه» به معنای روزهای خدا است که در قرآن دوبار مورد اشاره قرار گرفته است:
1. «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِکَ َلآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» [1] ؛ «در حقیقت، موسی را با آیات خود فرستادیم [و به او فرمودیم] که قوم خود را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون آور، و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن که قطعاً در این [یادآوری]، برای هر شکیبایِ سپاسگزاری عبرت‌هاست».
2. «قُلْ لِلَّذینَ آمَنُوا یَغْفِرُوا لِلَّذینَ لا یَرْجُونَ أَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِیَ قَوْمًا بِما کانُوا یَکْسِبُونَ» [2] ؛«به کسانی که ایمان آورده‌اند، بگو تا از کسانی که به روزهای [پیروزیِ] خدا امید ندارند در گذرند، تا [خدا هر] گروهی را به [سبب] آنچه مرتکب می‌شده‌اند به مجازات رساند.».
خداوند در آیه نخست به یکی از مأموریت‌های بزرگ حضرت موسی‌علیه السلام اشاره کرده، می‌فرماید: «تو موظفی که ایّام الهی و روزهای خدا را به یاد قوم خود بیاوری».
مسلماً همه روزها، ایام الهی است؛ همان‌گونه که همه مکان‌ها متعلق به خدا است. اگر نقطه خاصی به نام بَیْتُ اللّه (خانه خدا) نامیده شد، دلیل بر ویژگی آن است. همچنین عنوان «اَیّام اللّه» مسلماً اشاره به روزهای مخصوصی است که امتیاز و روشنایی و درخشش فوق العاده‌ای دارد. به همین جهت مفسران در تفسیر آن احتمالات مختلفی داده‌اند:
برخی گفته‌اند: اشاره به روزهای پیروزی پیامبران پیشین و امت‌های راستین آنان و روزهایی است که انواع نعمت‌های الهی‌براثر شایستگی‌هاشامل حال‌آنها است.
عده‌ای گفته‌اند: اشاره به روزهایی است که خداوند اقوام سرکش را به زنجیر عذاب می‌کشید و طاغوت‌ها را با یک فرمان درو می‌کرد!
گروهی نیز اشاره به هر دو قسمت داشته‌اند؛ اما اصولاً نمی‌توان این تعبیر گویا و رسا را محدود ساخت! «ایّام اللّه»، تمام روزهایی است که دارای عظمتی در تاریخ زندگی بشر است. هر روز - که یکی از فرمان‌های خدا در آن چنان درخشیده که بقیه امور را تحت‌الشعاع خود قرار داده - از ایّام اللّه است.
هر روز که فصل تازه‌ای در زندگی انسان‌ها گشوده و درس عبرتی به آنها داده شده است و ظهور و قیام پیامبری در آن بوده و یا طاغوت و فرعون گردن‌کشی در آن به قعر دره نیستی فرستاده شده و خلاصه هر روز که حق و عدالتی بر پا شده و ظلم و بدعتی خاموش گشته است؛ همه آنها از ایّام اللّه است. [3] .
در روایاتی که از ائمه معصومین‌علیهم السلام به ما رسیده «اَیّام اللّه» به روزهای گوناگونی تفسیر شده است: امام باقرعلیه السلام فرموده است:
«اَیَّامُ اللّهِ ثَلاثَةٌ یَوْمُ یَقُومُ القائِمُ وَیَوْمُ الکَرَّةِ وَیَوْمُ الْقِیامَةِ» [4] ؛ «ایّام اللّه سه روز است؛ روزی که حضرت قائم‌علیه السلام قیام خواهد کرد و روز بازگشت برخی از مردگان و روز رستاخیز».
البته در پاره‌ای از روایات به جای «یَومُ الکَرَّةِ»، «یَومُ المَوْتِ» آمده است. [5] روشن است که این گونه احادیث هرگز دلیل بر انحصار نیست؛ بلکه بیان قسمتی از مصداق‌های روشن است.


[1] ابراهیم (14)، آیه 5.
[2] جاثیه (45)، آیه 14.
[3] تفسیر نمونه، ج 10، ص 272 - 271.
[4] الخصال، ص 108، ح 75؛ معانی الاخبار، ص 365، ح 1.
[5] بحارالانوار، ج 13، ص 12.

جمعه
«جمعه» روز پایانی هفته، مورد احترام مسلمانان و یکی از اعیاد مهم آنان است. به عقیده برخی جمعه از آن رو «جمعه» نامیده شده که در آن جهت نماز اجتماع می‌کنند. [1] .
اهمیت شب و روز جمعه در احادیث بسیاری بیان شده و اعمال و ادعیه فراوانی برای آن مقرر گشته است. از مهم‌ترین اعمال مؤمنان در روز جمعه توجه به حضرت مهدی‌علیه السلام و انتظار فرج آن بزرگوار است. در این روز زیارت آن حضرت و دعا برای تعجیل فرج او مستحب است؛ زیرا طبق برخی از روایات و زیارات، امید ظهور آن حضرت در روز جمعه بیش از سایر روزها است. [2] .
امام صادق‌علیه السلام در این باره فرموده است: «...وَیَخرُجُ قائِمُنا اَهْلَ البیْتِ یَوْمَ الجُمُعَةِ...» [3] ؛ «... و خروج می‌کند قائم ما اهل بیت در روز جمعه».
همچنین در روایاتی آمده است: «وَکانَ الیَوْمُ الَّذِی نَصَبَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ‌صلی الله علیه وآله اَمِیرَالمُؤمِنینَ‌علیه السلام بِغَدِیرِ خُمِّ یَوْمَ الجُمُعَةِ وَقِیامُ القائِمِ‌علیه السلام یَکُونُ فِی یَوْمِ الجُمُعَةِ وَتَقُومُ القِیامَةُ فِی یَومِ الجُمُعَةِ...» [4] ؛ «روزی که پیامبر اکرم‌صلی الله علیه وآله، حضرت علی‌علیه السلام را در غدیر خم نصب فرمود، جمعه بود و روز قیام قائم‌علیه السلام جمعه خواهد بود و روز بر پایی رستاخیز جمعه خواهد بود».
البته بین این سه رخداد عظیم، وجوه مشترک فراوانی وجود دارد. از ویژگی‌های دیگر این روز با عظمت، آن است که حضرت مهدی‌علیه السلام در آن روز شریف پای به عرصه گیتی نهاده چشم به جهان گشود. [5] .
[1] راغب اصفهانی، مفردات.
[2] ر.ک: بحارالانوار، ج 99، ص 215.
[3] شیخ صدوق، الخصال، ص 394، ح 101.
[4] شیخ صدوق، من لایحضره‌الفقیه، ج 1، ص 422، م 1241.
[5] کتاب الغیبة، ص 393؛ کمال‌الدین و تمام النعمة، ح 2، ص 432، ح 13 و12.

اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 97
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست