responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 646

مواریث انبیا

حضرت مهدی‌علیه السلام هنگام ظهور، بسیاری از میراث‌های پیامبران گذشته را به همراه خواهد داشت. درباره اینکه این امور دقیقاً به چه منظور نزد حضرت جمع شده، سخن صریحی وجود ندارد؛ ولی با توجه به اینکه نقش حضرت مهدی‌علیه السلام، همان نقش همه انبیا و اولیا است و آن حضرت آرزوی تمام انبیا را تحقق خواهد بخشید، می‌توان نتیجه گرفت که تمامی ابزار آنان در اختیار آن حضرت قرار خواهد گرفت. دیگر اینکه آن حضرت وظیفه دارد تا تمامی پیروان تمامی ادیان را به دین مقبول الهی (اسلام) دعوت کند و این مواریث نشانه‌هایی از حقانیت آن حضرت است. از این رو همان‌گونه که در روایات از زنده ماندن حضرت مسیح‌علیه السلام، به عنوان هدایت مسیحیان و ارجاع ایشان به پیروی از حضرت مهدی‌علیه السلام یاد شده، می‌توان میراث‌های دیگر پیامبران‌علیهم السلام را به عنوان وسیله‌ای برای اتمام حجّت بر آنان دانست.
برخی از آنچه در روایات مورد اشاره قرار گرفته - که هنگام ظهور همراه حضرت مهدی‌علیه السلام خواهد بود - عبارت است از:
1. پیراهن رسول گرامی اسلام‌صلی الله علیه وآله،
یعقوب بن شعیب از امام صادق‌علیه السلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: «آیا پیراهن قائم را که با [بر تن داشتن] آن قیام می‌کند، نشانت ندهم؟ عرض کردم: چرا، گوید: سپس جعبه‌ای را خواست و آن را گشود و از آن پیراهن کرباسی را بیرون آورد. آن را باز کرد که ناگهان دیدم در آستین چپ آن آثار خون مشاهده می‌شود. سپس فرمود: این پیراهن پیامبر گرامی خداوند است، در روزی که دندان‌های پیشین آن حضرت ضربه دید. آن خون را بوسیدم و بر صورت خویش نهادم. سپس امام صادق‌علیه السلام آن را در هم پیچید و برداشت». [1] .
2. عمامه پیامبرصلی الله علیه وآله به نام سحاب، [2] .
3. زره رسول خداصلی الله علیه وآله، [3] .
4. سلاح حضرت رسول اکرم‌صلی الله علیه وآله، [4] .
5. پرچم پیامبر گرامی اسلام‌صلی الله علیه وآله، [5] .
6. سنگ حضرت موسی‌علیه السلام، [6] .
7. عصای حضرت موسی‌علیه السلام، [7] .
امام صادق‌علیه السلام فرمود: «عصای موسی‌علیه السلام چوب آسی از یک نهال بهشتی بود. هنگامی که رو به سوی مدین نمود، جبرئیل آن را برایش آورد و آن عصا همراه با تابوت آدم، در دریاچه طبریه (در شمال فلسطین) است و هرگز آن دو نمی‌پوسند و تغییر نمی‌یابند تا اینکه حضرت قائم‌علیه السلام هنگامی که قیام می‌کند، آن دو را بیرون می‌آورد».
8. انگشتری سلیمان‌علیه السلام، [8] .
9. طشتی که حضرت موسی در آن قربانی می‌کرد. [9] .
امام علی‌علیه السلام فرمود: رسول خداصلی الله علیه وآله فرموده است: «المَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی، تَکُونُ لَهُ غَیْبَةٌ وَ حَیْرَةٌ تَضِلُّ فِیها الاُمَمُ، یَأتِی بِذَخِیرَةِ الاَنبِیاءِعلیهم السلام فَیَمْلَؤُها عَدْلاً وَقِسْطاً کَما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً» [10] ؛ «فرزندم مهدی یک غیبت و حیرتی دارد که گمراه شوند امت‌ها [در آن]. او با ذخیره پیغمبران آید و زمین را پر از عدل و داد کند؛ چنان‌که پر از جور و ظلم شده باشد».
همانگونه که اشاره شد شاید یکی از حکمت‌های این میراث دارای این است که پیروان تمامی ادیان، با دیدن میراث پیامبر خود به حضرت مهدی‌علیه السلام ایمان آورند و شاید دلیل دیگر این باشد که اهداف حضرت مهدی‌علیه السلام و قیام ایشان در بر گیرنده تمامی اهداف پیامبران بزرگ است. از این رو در آن هنگامه عظیم، حضرتش با در اختیار گرفتن میراث آن پیامبران بزرگ، به هدف خود - که در واقع هدف جمیع انبیا بوده است - تحقق می‌بخشد.


[1] الغیبة، ص 350، ج 42.
[2] الکافی، ج 8، ص 224، ح 285.
[3] همان.
[4] الغیبة، ص 349، ح 40؛ الکافی، ج 8، ص 224، ح 285.
[5] الغیبة، 343، ح 28 و 435، ح 1.
[6] الکافی، ج 1، ص 231، ح 3.
[7] الکافی، ج 1، ص 231، ح 1؛ الغیبة، ص 238، ح 28، کمال‌الدین، ج 2، ص 376، ح 7.
[8] الغیبةص 343، ح 27؛ الکافی، ج 1، ص 231، ح 1.
[9] الکافی، ج 1، ص 232، ح 1.
[10] کمال‌الدین، ص 287، ح 5.

اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 646
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست