responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 620

مسجد کوفه

از مکان‌های منسوب به حضرت مهدی‌علیه السلام، مسجد کوفه است. این مکان بیشتر در روایات مربوط به عصر ظهور و حاکمیت حضرت مهدی‌علیه السلام وارد شده است.
از روایات استفاده می‌شود که این مسجد، در عصر ظهور کارکردهای فراوانی خواهد داشت که برخی از آنها از این قرار است:
1. مرکز قضاوت و دادرسی
امام صادق‌علیه السلام دراین‌باره‌فرمود: «دارُ مُلْکِهِ‌الکُوفَةُ وَمَجْلِسُ‌حُکْمِهِ جامِعُها...» [1] ؛ «مرکز حکومت مهدی‌علیه السلام کوفه و مرکز قضاوت و دادرسی او مسجد اعظم کوفه است».
2. مرکز تبلیغ دینی
حضرت صادق‌علیه السلام می‌فرماید: «کَاَنِّی اَنْظُرُ اِلَی الْقائِمِ‌علیه السلام عَلی مِنْبَرِ الکُوفَةِ وَحَولَهُ اَصْحابُهُ ثَلاثُمِائَةٍ وَثَلاثَةُ عَشرَ رَجُلاً عِدَّةُ اَهْلِ بَدْرٍ وَهُمْ اَصْحابُ الأَلْوِیَةِ وَهُمْ حُکّامُ اللَّهِ فی اَرْضِهِ عَلی خَلْقِهِ...» [2] ؛ «گویی به سوی قائم‌علیه السلام می‌نگرم که بر فراز منبر مسجد کوفه قرار گرفته، تعداد 313 تن یارانش در اطراف او حلقه زده‌اند. آنان پرچم‌داران و فرمان‌روایان خداوند بر فراز گیتی در میان بندگان خدایند».
امام باقرعلیه السلام نیز در این باره فرمود: «مهدی‌علیه السلام وارد کوفه می‌شود سه گروهِ درگیر، در یک صف بر وی گرد آیند. او بر فراز منبر می‌رود، خطبه می‌خواند و مردم آن قدر اشک شوق می‌ریزند که متوجه سخنان او نمی‌شنوند». [3] .
3. محل اقامه جمعه و جماعت
امام علی‌علیه السلام در یک خطبه طولانی، ویژگی‌های مسجد کوفه را چنین برشمرده است: «ای اهل کوفه! خداوند به شما نعمت‌هایی عطا فرموده که به هیچ کس عطا نکرده است. از برتری محل برگزاری نماز شما این است که اینجا خانه آدم، خانه نوح، خانه ادریس، عبادتگاه حضرت ابراهیم خلیل و عبادتگاه برادرم حضرت خضرعلیه السلام بود و امروز محل عبادت و مناجات من است... برای مسجد کوفه زمانی فرا می‌رسد که محل برگزاری نماز حضرت مهدی‌علیه السلام از تبار من و محل عبادت هر مؤمن می‌شود. هیچ مؤمنی در روی زمین نمی‌ماند، جز اینکه به این مسجد بیاید، یا قلبش برای این مسجد پر بزند». [4] .
4. امام صادق‌علیه السلام نیز در این باره فرمود: «هنگامی که قائم آل محمدصلی الله علیه وآله قیام کند، در پشت کوفه مسجدی تأسیس می‌کند که هزار در دارد و خانه‌های کوفه به دو رود کربلا متصل می‌شود». [5] .
علاوه بر برگزاری جمعه و جماعت، این مسجد در عصر ظهور محل برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن خواهد بود.
5. امام صادق‌علیه السلام می‌فرماید: «کَیْفَ اَنْتُمْ لَوْ ضَرَبَ اَصْحابُ القائِمِ‌علیه السلام الفَساطیط فِی مَسْجِدِ کُوفانَ» [6] ؛ «چگونه خواهید بود، هنگامی که اصحاب قائم‌علیه السلام در مسجد کوفه خیمه زده باشند».
6. حضرت علی‌علیه السلام نیز فرمود: «کَاَنّی اَنْظُرُ اِلی شِیعَتِنا بِمَسْجِدِ الکُوفَةِ، قَدْ ضَرَبُوا الفَساطِیطَ یُعَلِّمُونَ الناسَ القُرآنَ کَما اُنْزِلَ» [7] ؛ «گویی شیعیان خود را می‌بینم که در مسجد کوفه خیمه زده، به مردم قرآن را آن گونه که نازل شده آموزش می‌دهند».
از موارد فوق، به راحتی استفاده می‌شود که مسجد کوفه در عصر ظهور از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. به علاوه دارای وسعت بسیار زیادی است که کارکردهای فوق به راحتی در آن قابل تحقّق خواهد بود. (کوفه)


[1] بحارالانوار، ج 53، ص 11.
[2] کمال‌الدین و تمام النعمة، ج 2، باب 58، ح 25.
[3] کتاب الغیبة، ص 468.
[4] من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 231، ح 696.
[5] الارشاد، ج 2، ص 380.
[6] الغیبة، ص 319، ح 6.
[7] الغیبة، ص 317، ح 3.

اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 620
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست