responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 618

مسجد سهله

در احادیث فراوانی، به صراحت، اعلام شده که اقامت گاه شخصی حضرت بقیةاللّه‌علیه السلام در دوران ظهور «مسجد مقدس سهله» است. اینک شماری از این روایات آورده می‌شود.
1. محدثان عالی مقام شیعه، با اسناد معتبر، در مجامع حدیثی خود، روایت کرده‌اند: «روزی در محضر مقدس رئیس مذهب، حضرت امام صادق‌علیه السلام از مسجد سهله گفت و شنود شد، آن حضرت فرمود: آنجا اقامت گاه صاحب ما است، هنگامی که با خانواده‌اش قیام کند». [1] «أَما اِنَّهُ مَنْزِلُ صاحِبِنا اِذا قامَ بِاَهْلِهِ»
در برخی از منابع، به جای «قام»، «قدم» تعبیر شده است؛ [2] یعنی هنگامی که تشریف بیاورد.
در نقل برخی از محدثان، به جای «اما انَّهُ»، «مسجدُ السهله» آمده است. [3] .
2. امیرمؤمنان علی‌علیه السلام به هنگام ترسیم خط سیر حضرت ولی عصرعلیه السلام در آستانه ظهور، می‌فرماید: «گویی او را با چشم خود می‌بینم که از وادی السلام عبور کرده، بر فراز اسبی که سپیدی پاها و پیشانی‌اش همی درخشد، به سوی مسجد سهله در حرکت است و زیر لب زمزمه دارد و خدا را این‌گونه می‌خواند: لااله الااللّه حقاً حقاً...». [4] .
3. در روایتی آمده است: «امام صادق‌علیه السلام خطاب به یار با وفایش ابوبصیر فرمود: ای ابا محمد! گویی فرود آمدن قائم‌علیه السلام را با اهل و عیالش در مسجد سهله، با چشم خود می‌بینم».
ابوبصیر عرضه داشت: آیا محل اقامت دائمی آن حضرت، در مسجد سهله خواهد بود؟
حضرت فرمود: «آری». سپس فرمود: مسجد سهله، اقامت گاه حضرت ادریس‌علیه السلام بود. مسجد سهله اقامت‌گاه حضرت ابراهیم‌علیه السلام بود. خداوند، پیامبری را مبعوث نکرده، جز اینکه در مسجد سهله نماز گزارده است. مسجد سهله، پایگاه حضرت خضرعلیه السلام است. کسی که در مسجد سهله اقامت کند، همانند کسی است که در خیمه رسول اکرم‌صلی الله علیه وآله اقامت کند. مرد و زن با ایمانی یافت نمی‌شود، جز اینکه دلش به سوی مسجد سهله پر می‌زند.
در مسجد سهله، تخته سنگی است که تمثال همه پیامبران بر آن نقش بسته است. احدی در مسجد سهله نماز نمی‌گزارد که با نیّت راستین خدا را بخواند، جز اینکه خداوند او را با حاجت برآورده شده از آنجا بر می‌گرداند.
احدی نیست که در مسجد سهله به خدا پناهنده شود. جز اینکه خداوند او را از آنچه بیم دارد پناه دهد.
ابوبصیر عرض کرد: فضیلت بسیار بزرگی است!
امام صادق‌علیه السلام فرمود: آیا برایت بیفزایم؟ عرض کرد: بلی. فرمود: مسجد سهله از آن بقعه‌هایی است که خداوند دوست دارد او را در آنجا بخوانند. شب و روزی نیست که فرشتگان به زیارت مسجد سهله نشتابند و در آنجا به عبادت حق تعالی نپردازند. اگر من در آن سامان سکونت داشتم، هیچ نمازی را جز در مسجد سهله نمی‌خواندم.
ای ابا محمد! اگر مسجد سهله هیچ فضیلتی جز فرود آمدن فرشته‌ها و اقامت پیامبران‌را نداشت. همین فضیلت بس‌بود؛ در حالی که این همه فضیلت دارد. آنچه ازفضایل مسجدسهله برای‌توبازگو نکردم، بیش از فضایلی است که برایت گفتم.
ابوبصیر عرض کرد: آیا مسجد سهله، اقامت‌گاه دائمی حضرت قائم‌علیه السلام خواهد بود؟ فرمود: «آری». [5] .
4. «مفضّل در ضمن حدیثی از محضر امام صادق‌علیه السلام پرسید: «منزل حضرت مهدی‌علیه السلام و مرکز اجتماع شیعیان کجا خواهد بود؟ امام صادق‌علیه السلام در پاسخ او فرمود: «مرکز حکومت او، کوفه و مرکز قضاوتش، مسجد اعظم کوفه و مرکز بیت المال و محل تقسیم غنایم مسلمانان، مسجد سهله و محل خلوت و مناجات‌هایش تپه‌های سپید و نورانی نجف اشرف است». [6] .
در این احادیث از «مسجد سهله» به عنوان اقامت گاه حضرت مهدی‌علیه السلام به هنگام ظهور سخن رفته است. در احادیثی چند، به ابعاد دیگری از ویژگی‌های مسجد سهله اشاره شده که جهت اختصار صرف نظر می‌شود. [7] .
علاوه بر ویژگی‌های فوق، آنچه قابل یادآوری است اینکه از آغاز غیبت کبری تا کنون هزاران کس از شیعیان شیفته و منتظران دل سوخته، به قصد دیدار یار، از اقطار و اکناف جهان به سوی مسجد مقدس سهله می‌شتابند! شب هایی را در آنجا بیتوته می‌کنند و با کعبه مقصود و قبله موعود مناجات می‌کنند. [8] .


[1] الکافی، ج 3، ص 495؛ تهذیب الاحکام، ج 3، ص 252.
[2] الارشاد، ج 2، ص 380؛ کتاب الغیبة، ص 471.
[3] مزار شیخ مفید، ص 25.
[4] دلائل الامامة، ص 243.
[5] المزار الکبیر، ص 134؛ بحارالانوار، ج 100، ص 436.
[6] تهذیب الاحکام، ج 6، ص 37.
[7] ر.ک: شیخ طوسی، الأمالی، ج 1، ص 168؛ الکافی، ج 3، ص 489.
[8] برگرفته از مقاله: اماکن زیارتی منتسب به امام زمان‌علیه السلام در ایران و جهان (مسجد سهله) نوشته علی اکبر مهدی پور، فصلنامه انتظار، شماره 6، ص 351 - 330.

اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 618
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست