responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 590

معجم احادیث الامام المهدی

کتاب معجم احادیث الامام المهدی‌علیه السلام از سوی هیئت علمی مؤسسه معارف اسلامی قم - که مرکب از عده‌ای از افاضل و فرهیختگان است - با اشراف حجةالاسلام علی کورانی و تحت ریاست آیةاللّه سید عباس مهری جمع‌آوری شده و در سال 1412 ق در پنج جلد انتشار یافته است.
این کتاب، تقریباً دارای دو هزار حدیث در موضوعات مختلف و متنوع مربوط به امام زمان‌علیه السلام است. با نگاه به چهارصد منبع قدیم و جدید، مطبوع و مخطوط و سنّی و شیعی گردآوری شده است. در مقدمه کوتاه کتاب شش مطلب یادآوری شده است:
1. ضرورت نگارش کتاب و توضیح آن
2. معرفی مجلدات کتاب
3. ضرورت استفاده از رایانه در علوم حدیث
4. میزان ارزش احادیث مهدویّت (که در میان آنها صحیح و ضعیف وجود دارد و این کتاب در مقام قضاوت نیست، بلکه تنها در پی جمع‌آوری است)
5. بیان تفاوت بین نسخه‌های کتب حدیث و شکوه از دست بردن نااهلان در کتاب‌های حدیث
6. روش استفاده از این معجم
در مقدمه کتاب آمده است هزار جلد کتاب را بر چهل تن از پژوهشگران توزیع کردیم تا آنچه مربوط به امام مهدی‌علیه السلام است، استخراج کنند و حدود چهل هزار فیش تهیه شد. سپس با تنظیم و تبویب فیش‌ها نگارش کتاب آغاز گردید.
نویسندگان محترم درباره هدف خود از تدوین کتاب گفته‌اند: «ما می‌خواهیم کتابی پدید آوریم که هر بحث کننده در موضوع امام مهدی‌علیه السلام بی‌نیاز از آن نبوده؛ ولی آن کتاب او را از هر کتاب دیگر بی‌نیاز کند».
از امتیازات چشم‌گیر کتاب این است که نشان می‌دهد: شیعه و اهل سنّت هر دو بر ظهور حضرت مهدی‌علیه السلام در آخِرُالزّمان توافق دارند و اختلاف این دو مذهب، در دو چیز است:
1. شیعه حضرت مهدی‌علیه السلام را فرزند امام حسن عسکری‌علیه السلام و از نسل امام حسین‌علیه السلام می‌دانند؛ ولی اهل سنّت حضرت مهدی‌علیه السلام را از نسل امام حسن مجتبی‌علیه السلام می‌پندارند،
2. شیعه معتقد است: حضرت مهدی‌علیه السلام در سال 255 ق متولد شده و اکنون در حال غیبت به سر می‌برد؛ ولی اهل سنّت می‌گویند: آن حضرت هنوز متولد نشده است.
مطالعه معجم احادیث الامام المهدی‌علیه السلام مستندات اهل سنّت را نشان داده و پاسخ آن و نقاط ضعف استدلال آنها را روشن کرده است.
این کتاب روایات بسیاری در بیان اوصاف و نسب و شمایل حضرت مهدی‌علیه السلام نقل کرده که دیگر جایی برای شبهات اهل سنّت باقی نمی‌گذارد.
از دیگر ویژگی‌های این کتاب، گستردگی و تنوّع موضوعات آن است. علاوه بر احادیث ائمه دوازده‌گانه‌علیهم السلام و احادیث لزوم شناخت امام زمان‌علیه السلام و...، روایات مقدمات و اَشْراطُ السَّاعَة، یأجوج و مأجوج، دابةالارض، رجعت و... نیز به صورت مفصل ذکر شده است. احادیث بیان کننده تاریخ آخِرُالزّمان و پیش از ظهور، شخصیت حضرت مهدی‌علیه السلام و شمایل آن حضرت، حرکت و کیفیت ظهور و... از مهم‌ترین موضوعات کتاب است.
شاید مهم‌ترین امتیاز این کتاب تتبع زیاد و استخراج هر حدیث از مصادر مختلف و متنوع است. [1].


[1] عابدی، احمد، مقاله معرفی انتقادی کتاب معجم احادیث الامام المهدی‌علیه السلام، مشعل جاوید، صص 351 - 361.

اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 590
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست