اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان الجزء : 1 صفحة : 546
قتل نفس زکیه
«نفس زکیّه» یعنی، فرد بی گناه، پاک، کسی که قتلی انجام نداده است و
جرمی ندارد. در داستان حضرت موسی علیه السلام وقتی شخصی برخورد او را
میبیند در اعتراض به کار وی میگوید: «اَقَتَلْتَ نَفْساً زَکیَّةً
بِغَیْرِ نَفْسٍ»؛ [1] «آیا جان پاکی را بی آن که قتلی انجام داده باشد،
میکشی؟». گویا در آستانه ظهور حضرت مهدیعلیه السلام درگیر و دار
مبارزات زمینه ساز انقلاب مهدیعلیه السلام، فردی پاکباخته و مخلص، در راه
امامعلیه السلام میکوشد و مظلومانه به قتل میرسد. این رخداد عظیم،
طبق بیان روایات بین رکن و مقام - در بهترین مکانهای زمین - اتفاق
میافتد. [2] فرد یاد شده از اولاد امام حسن مجتبیعلیه السلام است که در
روایات، گاهی از او به عنوان «نفس زکیّه» و «سید حسنی» یاد شده است. [3] . قتل
نفس زکیّه، از نشانههای حتمی و متصل به ظهور است و هر چند در منابع اهل
سنّت نامی از آن برده نشده، ولی در منابع شیعه، روایات آن فراوان و بلکه
متواتر است. [4] از این رو، در اصل تحقق چنین حادثهای - به عنوان علامت
ظهور - شکی نیست؛ هر چند اثبات جزئیات آن و نیز زمان و مکان تحقق آن و
ویژگیهای مقتول، مشکل است. برخی احتمال دادهاند: مراد از نفس زکیّه،
محمدبن عبداللّه بن حسن، معروف به نفس زکیّه است که در زمان امام صادقعلیه
السلام در منطقه «احجار زیت» در نزدیکی مدینه کشته شد. این احتمال درست
نیست، به چند دلیل: 1 . لازمهاش این است که پیش از تولد حضرت مهدیعلیه السلام؛ بلکه پیش از آن که امامان از آن خبر دهند، این نشانه رخ داده باشد. 2
. در روایات تصریح شده که «نفس زکیّه»، بین رکن و مقام کشته میشود و حال
آنکه محمدبن عبداللّه بن حسن در منطقه «احجار زیت» (در نزدیکی مدینه) کشته
شده است. 3 . همان گونه که در روایات اشاره شده قتل نفس زکیّه از
نشانههای حتمی و متصل به ظهور است؛ حال آنکه محمدبن عبداللّه، سالها پیش
از تولد حضرت مهدیعلیه السلام به قتل رسیده است. امام باقرعلیه السلام
میفرماید: «لَیْسَ بَیْنَ قِیامِ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ وَبَیْنَ قَتْلِ
النَّفْسِ الزَّکِیَّةِ اِلاّ خَمْسَ عَشَرَةَ لَیلَة»؛ [5] «بین ظهور
مهدیعلیه السلام و کشته شدن نفس زکیّه، بیش از پانزده شبانه روز فاصله
نیست». محمدبن عبداللّه بن حسن، معروف به نفس زکیّه، در زمان امام
صادقعلیه السلام و در سال 145 ه .ق به قتل رسیده و از آن هنگام تا به حال،
بیش از ده قرن میگذرد و نمیتواند علامت متصل به ظهور باشد. به نظر
میرسد، اموری چون همنامی وی و پدرش با پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله و
پدر گرامی ایشان، شباهت ظاهری، بودن وی از خاندان شریف و بزرگوار امام حسن
مجتبیعلیه السلام وجود برخی نشانهها (چون داشتن خالی سیاه بر روی کتف
راست)، قیام وی در شرایط سخت و در اوج خشونت بنیامیه و از همه مهمتر،
شیطنتها و تحریفهای بنی عباس، سبب گشته بود که مردم به اشتباه بیفتند و
گروهی او را مهدی تصور کنند! علاوه بر این، از بعضی قرینهها استفاده
میشود که خود «نفس زکیّه» و پدرش عبداللّه محض، - که شیخ بنیهاشم در آن
عصر به شمار میرفت - و نیز برادرش ابراهیم، به ایجاد و تقویت این شبهه در
بین مردم دامن میزدند و چنین وانمود میکردند، گویا مهدی ایشان، همان مهدی
موعود است. آنان میخواستند از این راه، در رسیدن به قدرت و پیروزی
انقلاب خویش و در هم شکستن بنی امیه کمک بگیرند. امام صادقعلیه السلام در
همان هنگام، آنان را از این کار بازداشت. [6] .
[1] کهف (18)، آیه 74. [2] کمالالدین، ج 1، ص 330، ح 16. [3] ر.ک: کتاب الغیبة، ص 445، ح 440. [4] الخصال، ج 1، ص 303، ح 82؛ کتاب الغیبة، ص 435، ح 425؛ الکافی، ج 8، ص 310، ح 483؛ منتخب الاثر، ص 459. [5] الارشاد، ج 2، ص 374؛ کتاب الغیبة، ص 445، کمالالدین، ج 2، ص 649. [6] بحارالانوار، ج 47، ص 131.
اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان الجزء : 1 صفحة : 546