اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان الجزء : 1 صفحة : 466
عدل و قسط
از مهمترین اهداف قیام حضرت مهدیعلیه السلام، بر پایی عدل و قسط در
جامعه بشری و بسط و توسعه آن بر کل کره زمین و بین تمام انسانها است. معنای
لغوی «عدل» آن است که از نظر انسانها مستقیم است و آن ضد جور است و حکم
به حق را نیز گویند. [1] «قسط» در لغت به معنای عدل است. [2] . بدون
تردید کمتر مسألهای است که در اسلام به اهمیت عدالت باشد؛ زیرا مسأله
«عدل» همانند مسأله «توحید» در تمام اصول و فروع اسلام ریشه دوانده است؛
یعنی، همانطور که هیچ یک از مسائل عقیدهای، عملی، فردی، اجتماعی، اخلاقی و
حقوقی، از حقیقت توحید و یگانگی جدا نیست؛ همچنین هیچ یک از آنها را خالی
از روح «عدل» نخواهیم یافت. بنابراین جای تعجب نیست که «عدل» به عنوان یکی از اصول مذهب و یکی از زیربناهای فکری مسلمانان شناخته شود. رسول
گرامی اسلامصلی الله علیه وآله درباره عظمت عدل فرمود: «بِالْعَدلِ
قامَتِ السَّماواتُ وَالاَرضُ» [3] ؛ «آسمانها و زمین بر اساس عدل
استوارند». [4] . این تعبیر رساترین تعبیری است که ممکن است درباره
عدالت بشود؛ یعنی، نه تنها زندگی محدود بشر در این کره خاکی، بدون عدالت بر
پا نمیشود؛ بلکه سرتاسر جهان هستی و آسمانها و زمین، همه در پرتو عدالت و
تعادل نیروها و قرار گرفتن هر چیزی در مورد مناسب خود، برقرار است و اگر
لحظهای، و به مقدار سرسوزنی، از این اصل منحرف شود، رو به نیستی خواهد
گذاشت. از این رو خداوند متعال در آیات فراوانی، انسانها را به اقامه عدل توصیه و امر فرموده است. [5] . «عدالت»،
عبارت است از اینکه انسان حق هر کس را بپردازد و نقطه مقابلش، آن است که
ظلم و ستم کند و حقوق افراد را از آنها دریغ دارد. «قسط» مفهومش آن است که
حق کسی را به دیگری ندهد، و به تعبیر دیگر «تبعیض» روا ندارد و نقطه مقابلش
آن است که حق کسی را به دیگری دهد. مفهوم وسیع این دو کلمه - مخصوصاً
به هنگامی که جدا از یکدیگر استعمال میشوند - تقریباً مساوی است و به
معنای رعایت اعتدال در همه چیز و همه کار و هر چیز را به جای خویش قرار
دادن میباشد. [6] . در روایات فراوانی مهمترین هدف قیام حضرت مهدیعلیه السلام «اقامه عدل و قسط» بیان شده است. تنها به برخی از آنها اشاره میگردد: 1
. امامعلیعلیه السلام فرمود: «...اَلْحادی عَشَرَ مِنْ وُلدی
هُوَالمَهدِیُّ الَّذی یَمْلَأُ الاَرْضَ عَدْلاً وَقِسْطاً کَما مُلِئَتْ
جُوْرَاً وَظُلْماً»؛ [7] «همانا یازدهمین فرزندم مهدیعلیه السلام است، که
زمین را پراز عدل و قسط میکند، آنگونه که پر از جور وظلم شدهباشد». 2
. امام باقرعلیه السلام فرمود: «اِنَّ القائِمَ یَمْلِکُ ثَلاثَمِائَةٍ
وَتِسْعَ سِنینَ کَما لَبِثَ اَهْلُ الکَهْفِ فی کَهْفِهِمْ یَمْلَأ
الاَرْضَ عَدْلاً وَقِسْطَاً کَما مُلِئَتْ ظُلمَاً وَجَوْراً»؛ [8] «همانا
قائم 309 سال به اندازه درنگ اصحاب کهف در غارشان حکومت خواهد کرد زمین را
پر از عدل و قسط میکند، همانگونه که پر از ظلم و جور شده باشد». 3 .
امام هادیعلیه السلام فرمود: «اِنَّ الاِمامَ بَعْدی الحَسَنُ ابنی وَ
بَعْدَ الحَسَنِ اِبْنَهُ القائِمُ الذی یَمْلأُ الاَرْضَ قِسْطاً
وَعَدْلاً کَما مُلِئَتْ جُوراً وَ ظُلْماً»؛ [9] «پس از من فرزندم حسن است
و پس از حسن فرزندش قائمکسیکه زمین را از عدل و داد آکنده سازد، همچنان
که پر از ظلم و جور شده باشد». 4 . عبدالعظیم حسنی میگوید: به امام
جوادعلیه السلام عرض کردم: امیدوارم شما قائم اهل بیت محمد باشید کسی که
زمین را پر از عدل و داد نماید؛ همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد.
فرمود: «یا اَبَاالقاسِمِ ما مِنَّا اِلاَّ وَهُوَ قائِمٌ بِأَمْرِاللَّهِ
عَزَّوَجَلَّ وَهادٍ اِلی دینِ اللَّهِ وَلکِنَّ القائِمَ الَّذِی
یُطَهِّرُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ الأَرْضَ مِنْ اَهْلِ الکُفْرِ
وَالجُجُودِ، وَیَمْلَأُها عَدْلاً وَ قِسْطاً هُوَالَّذی تُخْفی
عَلَیالنَّاسِ وِلادَتُهُ، وَیَغیبُعَنْهُمْ
شَخْصُهُوَیَحْرِمُعَلَیهِمْ تَسْمِیَتُهُ وَهُوَ سَمِیُّ
رَسُولِاللَّهِصلی الله علیه وآله وَکَنیُّهُ...»؛ «ای ابوالقاسم! هیچ یک
از ما نیست جز آنکه قائم بهامر خداوند و هادی به دین الهی است، اما
قائمیکه خدایتعالی بهوسیله اوزمین راازاهل کفر و انکار پاک سازد و آن را
پر از عدل و داد نماید، کسیاستکه ولادتش برمردم پوشیده و شخصش ازایشان
نهانوبردننامشحراماست. او هم نام و هم کنیه پیامبرصلی الله علیه وآله
است و...». [10] .
[1] لسان العرب، ج 11، ص 430؛ مجمعالبحرین، ج 5، ص 420. [2] لسانالعرب، ج 7، ص 377. [3] مفردات غریب القرآن، ص 325. [4] عوالی اللآلی، ج 4، ص 102. [5] مائده (5)، آیه 8. [6] تفسیر نمونه، ج 6، ص 143. [7] الکافی، ج 1، ص 338، ح 7. [8] کتاب الغیبة، ص 474. [9] کمالالدین و تمام النعمة، ج 2، ص 383، باب 37، ح 10. [10]
همان، ج 2، ص 377، باب 36، ح 2؛ همچنین ر.ک: طبرانی، المعجمالصغیر، ج 2، ص
148؛ کنزالعمال، ج 14، ص 270، ح 38689، ح 38707؛ تفسیر ابن کثیر، ج 3، ص
312.
اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان الجزء : 1 صفحة : 466