responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 357

سیره حکومتی حضرت مهدی‌

از روایات به دست می‌آید، سیره حکومتی حضرت مهدی‌علیه السلام دقیقاً همان سیره حکومتی پیامبر اکرم‌صلی الله علیه وآله، امام علی‌علیه السلام و دیگر امامان‌علیهم السلام است. البته نباید از نظر دور داشت که پیامبرصلی الله علیه وآله و ائمه‌علیهم السلام به جهت محدودیت‌ها و موانع تحمیل شده فراوانی، نتوانستند آنچه در نظر داشتند، پیاده کنند:
از روایات استفاده می‌شود: تمامی محدودیت‌ها و موانع از سر راه امام مهدی‌علیه السلام برداشته می‌شود و آن حضرت سیره معصومین‌علیهم السلام را تحقق خواهد بخشید. در این رابطه دو دسته روایت وجود دارد:
دسته‌ای که می‌فرماید سیره آن حضرت، همان سیره و روش پیامبرصلی الله علیه وآله و ائمه معصومین‌علیهم السلام است. این روایات ناظر بر روش ایشان در امور اجرایی است.
دسته دوم روایات فراوانی است که می‌گوید: حضرت مهدی‌علیه السلام بر خلاف سیره پیامبرصلی الله علیه وآله، امام علی‌علیه السلام و ائمه‌علیهم السلام عمل خواهد کرد.
برخی از روایات هر دو گروه عبارت است از:
عبداللّه بن عطا گوید: از امام باقرعلیه السلام پرسیدم: هنگامی که قائم‌علیه السلام قیام کند، به کدام روش در میان مردم رفتار خواهد کرد؟ آن حضرت: «یَهْدِمُ ما قَبلَهُ کَما صَنَعَ رَسُولُ اللّهِ‌صلی الله علیه وآله وَیَستَأنِفُ الاِسْلامَ جَدیداً»؛ «... آنچه را [بدعت و پیرایه] پیش از او بوده، از اساس ویران خواهد نمود، چنان که رسول خداصلی الله علیه وآله عمل کرد، و او اسلام را از نو شروع خواهد فرمود». [1] .
امام صادق‌علیه السلام فرموده است: «ما تَسْتَعْجِلُونَ بِخُرُوجِ القائِمِ، فَوَاللَّهِ مَالِباسُهُ اِلاّ الغَلیظَ وَلاطَعامُهُ اِلاَّ الجَشِبَ وَما هُوَ اِلاَّ السَّیفُ وَالمَوتُ تَحْتَ ظِلِ السَّیفِ» [2] ؛ «چرا به فرا رسیدن خروج قائم شتاب می‌کنید؟ به خدا قسم لباس او جز جامه درشت و خشن نخواهدبودوغذایش جز خوراک ناگوار و ناخوش نباشد و جز شمشیر [برای دشمنان] چیزی در کار نبوده و مرگ زیر سایه شمشیر خواهد بود».
همچنین آن حضرت فرمود: «... اِنَّ قائِمَنا اَهلَ البَیْتِ‌علیهم السلام اِذا قامَ لَبِسَ ثِیابَ عَلیّ‌علیه السلام وَسارَ بِسیرَةِ عَلیٍ‌علیه السلام» [3] ؛ «همانا قائم ما اهل بیت آن گاه که قیام فرماید لباس علی‌علیه السلام را بر تن خواهد کرد و بر سیره او عمل خواهد نمود».
زراره از امام باقرعلیه السلام روایت کرده گوید: «به آن حضرت عرض کردم: صالحی از صالحان را برایم نام ببر - و منظورم حضرت قائم‌علیه السلام بود - پس فرمود: اسم او اسم من است. عرض کردم: آیا همچون رفتار محمدصلی الله علیه وآله رفتار می‌کند؟
فرمود: هرگز! هرگز! ای زراره رفتار او را پیش نمی‌گیرد، عرض کردم: فدایت شوم، برای چه؟! فرمود: همانا رسول خداصلی الله علیه وآله در امت خود چنان رفتار می‌کرد که توأم با بخشش بود و دل‌های مردم را به خود جذب می‌نمود؛ ولی رفتار قائم [به جهت ظلم فراوانی که جهان را فرا گرفته] با خشونت و کشتار است؛ زیرا در کتابی که به همراه دارد، مأمور شده است که با کشتار رفتار کند و از کسی توبه نپذیرد. وای بر کسی که با او دشمنی کند و به ستیز برخیزد!» [4] .
ابوخدیجه از امام صادق‌علیه السلام روایت کرده که فرمود: «همانا امام علی‌علیه السلام فرمود: مرا چنین اختیاری بود که فراریان از جبهه جنگ را بکشم و کار مجروحان را یکسره سازم؛ لکن من به ملاحظه آینده‌نگری برای یاران خود این کار را نکردم که چون مجروح شدند کشته نشوند. اما برای قائم مقرر است آنان را که از جنگ می‌گریزند، بکشد و کار زخمی‌ها را یکسره سازد». [5] .
همچنین از امام صادق‌علیه السلام سؤال شد: آیا سیره قائم‌علیه السلام به خلاف سیره و روش امام علی‌علیه السلام است؟ حضرت فرمود: بلی به جهت آنکه حضرت علی‌علیه السلام سیره‌اش از روی منّت و گذشت بود؛ چون می‌دانست که شیعیانش زود مغلوب خواهند شد. اما حضرت قائم‌علیه السلام چون قیام کند، با شمشیر و اسیر گرفتن است؛ چون می‌داند شیعیانش هرگز مغلوب نخواهند شد». [6] .
کوتاه سخن اینکه سیره و روش آن حضرت در راستای اجرای تمامی احکام و حدود الهی است که با توجّه به شرایط خاصّ آن حضرت، تمامی آنها تحقق خواهد یافت. [7] .
با توجه به اینکه تا زمان ظهور، بسیاری از حقایق تابناک اسلام دچار پیرایه و خرافات شده است؛ وقتی آن حضرت حقیقت اسلام را اظهار می‌کند، عده فراوانی گمان می‌کنند آن حضرت دین جدیدی آورده است! این در حالی است که آن حضرت فقط دین راستین را اقامه می‌کند. [8] (دین در عصر ظهور)


[1] الغیبة، ص 335، ح 17؛ ر.ک: تهذیب، ج 6، ص 154؛ روضةالواعظین، ص 265.
[2] الغیبة، ص 336، ح 20.
[3] الکافی، ج 1، ص 411، ح 4؛ ج 6، ص 444، ح 15.
[4] الغیبة، ص 334، ح 14.
[5] الغیبة، ص 334، ح 15.
[6] الکافی، ج 5، ص 33، ح 4؛ تهذیب، ج 6، ص 154؛ علل‌الشرایع، ج 1، ص 149؛ المحاسن، ج 2، ص 39، ح 1126.
[7] ر.ک: تهذیب الاحکام، ج 6، ص 351، ح 114.
[8] ر.ک: الکافی، ج 1، ص 536، ح 2.

اسم الکتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 357
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست