اسم الکتاب : عناوین الاحکام؛ ترجمه وشرح متن لمعه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 89
وقت نماز عصر پس از فارغ شدن از نماز ظهر شروع مىشود اگر چه فراغت
از ظهر تقديرى و فرضى باشد [1]
و اگر خواندن عصر را از اين زمان بتأخير انداخته تا سايه شاخص مثل [2] شود افضل است
و وقت نماز مغرب از زمانى آغاز مىشود كه سرخى در جانب مشرق بطرف
مغرب رود.
و وقت نماز عشاء بعد از فارغ شدن از نماز مغرب است و اگر آنرا از اين
زمان بتأخير انداخته تا سرخى در طرف مغرب برطرف شود افضل است.
و وقت نماز صبح از طلوع فجر آغاز مىشود.
دنباله بحث
وقت نماز ظهر و عصر تا غروب آفتاب ادامه دارد.
و وقت نماز مغرب و عشاء تا نصف شب ادامه دارد.
و وقت نماز صبح تا طلوع آفتاب ادامه دارد.
و وقت نافله ظهر از هنگام زوال آفتاب بوده تا زمانيكه سايه شاخص
مقدار دو قدم [3] شود
و وقت نافله عصر از وقت زوال بوده تا هنگامى كه سايه شاخص بمقدار
چهارم قدم شود.
[1] فراغ فرضى و تقديرى آنستكه اگر چه نمازگذار
نماز ظهر را نخوانده ولى فرض مىكنيم اگر از هنگام زوال مشغول به آن مىشد تا اين
مدت از خواندن آن فارغ شده بود.
[2] منظور از مثل شدن سايه شاخص آن است كه
طول سايه به اندازه ارتفاع شاخص گردد
[3] منظور از « دو قدم» دو هفتم
مىباشد يعنى سايه شاخص 7/ 2 ارتفاع شاخص شود.
مؤلف گويد:
سبب تعبير به قدم آنستكه قدم هر انسانى يك هفتم قامت خودش مىباشد
و چون اولين شاخصى كه در اسلام نصب شد، بمقدار قامت انسان بود لاجرم از اجزاء
سايهاش به قدم تعبير شده است.
اسم الکتاب : عناوین الاحکام؛ ترجمه وشرح متن لمعه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 89