فرع
در هر نسك و عبادتى چه حجّ بوده و چه عمره باشد طواف النساء لازم است مگر در خصوص عمره تمتّع كه اين طواف در آن واجب نيست.
ولى برخى از فقهاء در عمره تمتّع نيز آن را واجب دانستهاند.
قابل توجّه آنكه:
طواف النساء از سعى متأخّر مىباشد.
مسئله سوّم
در موقع طواف برطلّله [1] بر سر نهادن حرام است.
بعضى از فقهاء فرمودهاند:
تحريم در موضعى است كه پوشاندن سر حرام مىباشد نه در مطلق موارد و خصوص طواف.
مسئله چهارم
در روايتى از حضرت امير المؤمنين على عليه السلام سؤال شده است:
زنى نذر كرده طواف را به حالت چهار دست و يا همچون حيوانات انجام دهد؟
حضرت در جواب فرمودند:
بر او دو طرف عادى و متعارف واجب مىباشد.
حكم مذكور اختصاص به زن داشته و مرد اگر چنين نذرى نموده باشد بايد حكم به بطلان نذر نمود
[1] بضم باء و طاء و سكون راء و تشديد لام مفتوحه و آن عبارت است از عرقچين بلندى كه سابق به سر مىگذاشتند.